Po stopách historie vozového parku - díl 2.: Autobusy Karosa Citybus 12M

Máme tu poslední listopadovou sobotu a to je ten nejlepší čas Vás přivítat u čtení dalšího dílu seriálu Po stopách historie vozového parku. V předchozím díle jsme se podívali na trolejbusy Škoda 15Tr ze série 08/6, dnes se zaměříme na autobusovou trakci, konkrétně na v současné době již téměř v Ústí nad Labem vyhynulý typ, Karosa Citybus 12M.
Setkání dvou Citybusů čísel 23 a 33 v zastávce Autoškola. V pravidelném provozu je však už nepotkáme (3.5.2019)

Masivní obnova vozového parku

Během 90. let minulého století byly na ústecké autobusové linky vypravovány vozidla tehdy renomované značky Karosa Vysoké Mýto. V roce 1996 ústecký dopravní podnik vlastnil ještě celkem bezmála 90 autobusů této značky, ať už v kloubovém nebo standardním provedení. Na samém konci 90. let bylo Dopravním podnikem města Ústí nad Labem rozhodnuto provést masivní obnovu tehdy již poměrně zastaralého autobusového vozového parku, do provozu měly tak být poprvé zařazeny nízkopodlažní autobusy. Na dodání 30 nových autobusů byla vybrána opět společnost Karosa. Tu však již v tu dobu vlastnila francouzská společnost Renault, která v rámci koncernu Irisbus vyráběla vozidla označená pod obchodním názvem jako Citybus.

Ve francouzském výrobním závodě se vyrobil samotný skelet autobusu s dosazeným motorem Renault. Takto připravený vůz se následně převezl do vysokomýtské Karosy, kde byly autobusy dokončovány. Důvodem k výrobě vozidel tímto netypickým způsobem bylo rozdílné clo; z ekonomického důvodu tak bylo výhodnější vozidla určená pro český trh kompletovat až v samotné České republice. V letech 1995 až 2005 bylo vyrobeno 11 066 kusů těchto autobusů a více než 500 vozidel bylo dokončeno právě v Karose. Prvními českými provozy, které Citybusy pořídily, byly dopravní podnik hlavního města Prahy, dále DP Ostrava a Hradec Králové. Ústí nad Labem se tak stalo čtvrtým českým městem, které tato na svou dobu moderní vozidla začala vypravovat do pravidelného provozu s cestujícími.

Ústecké Citybusy znamenaly výrazný posun v kvalitě cestování stejně, jako kdysi vozy Karosa ŠM11 (13.02.2009)


Renault Citybus - první nízkopodlažní autobus v Ústí nad Labem

Vozidla Citybus jsou dvounápravové částečně nízkopodlažní autobusy s polosamonosnou karosérií, která byla ke karosérii přišroubována, oplechována a následně opatřena lakem. Rám podvozku tvoří ocelové podélníky a příčky, které jsou navzájem svařeny. Poprvé v České republice se také masivně na vozidlech objevují plastové díly, které jsou levnější, ty plechové, které se používaly například u autobusů B731 či trolejbusů Š15Tr. Plastové díly se na bočnicích a na předním čele nachází ve spodní části. Naopak zadní masivní část autobusu je vyrobena čistě ze sklolaminátu. Ta, v případě ústeckých vozidel, ukrývá motor Renault MIDR o výkonu 186 kW a automatickou třístupňovou převodovku typu VOITH D 851.3.

Do autobusu se vstupuje třemi stejně širokými dveřmi; u prvních a druhých dveří je podlaha ve výšce 320 mm, která tak zajišťuje bezbariérový nástup cestujícím s omezenou schopností pohybu, s dětským kočárkem případně invalidním vozíkem. Pro kočárek či invalidní vozík je vyhrazený prostor naproti druhým dveřím. U posledních dveří se nachází jeden schod, který tak zvyšuje nástupní hranu na 550 mm nad vozovkou.

První kusy byly do Ústí nad Labem dodány v prosinci 1997, ty obdržely evidenční čísla 11-20. V lednu 1998 pak dorazily vozy čísel 21-30 a hned na to v únoru poslední autobusy, které obdržely čísla 31-40. Všechny vozy byly po dodání postupně v krátké době zařazovány do pravidelného provozu s cestujícími. Nahradily tak velkou část ústeckých Karos. Všechny autobusy z první série byly pořízeny za pomoci úvěru od tehdejší Živnobanky.
Sedačky pro cestující byly v přední části vozu umístěny přímo na podlaze, v zadní části pak na podestách (6.4.2019, Miroslav Hruška)
Na podzim roku 1999 pak Dopravní podnik města Ústí nad Labem pořídil v rámci pokračující obnovy vozového parku dalších pět autobusů Renault/Karosa Citybus, ty obdržely evidenční čísla 41-45 a do provozu byly zařazeny již od října 1999.

Turistická linka 30 - z Větruše přímo k ZOO

V Ústí nad Labem a jeho okolí se nachází mnoho zajímavých míst, která jsou hojně vyhledávaná nejen českými, ale i zahraničními turisty. V roce 2007 se tak přišlo s nápadem ty nejzajímavější a nejvíce vyhledávaná místa spojit prostřednictvím nové autobusové linky. Po několika měsících příprav se tak v pátek 1. července 2007 poprvé do provozu podívala speciální  turistická autobusová linka 30, která spojila výletní zámeček Větruše s centrem města a se zoologickou zahradou v Krásném Březně. Linka byla provozována v pátek, sobotu a neděli; o prázdninách pak denně. Na lince byl navíc zaveden zvláštní tarif a jízdenku na tuto linku bylo možné zakoupit pouze ve vozidle u řidiče.
Až do svého vyřazení v roce 2017 si vůz ponechal svojí krásnou reklamu na ústecké turistické cíle (10.5.2014)
V rámci provozu této linky obdržel Citybus ev. čísla 34 slušivou celovozovou reklamu, na které byly vyobrazeny ty nejvýznamnější památky a turistické cíle v Ústí nad Labem. Autobus s číslem 34 byl tak neodmyslitelně spojen právě s touto linkou, na kterou byl výhradně nasazován. Turistická linka si však své potencionální zákazníky nacházela obtížně a tak původně ze zajímavého nápadu se nakonec stal propadák, o který cestující neprojevili dostatečný zájem.

I přesto, že život turistické linky byl krátký, reklama na "čtyřiatřicítce" zůstala až do samotného vyřazení autobusu v roce 2017.
Jízdní řád turistické linky číslo 30 z roku 2007. Z počátku jízdné stálo 50 Kč, později zlevnilo na 20 Kč. 
Počátkem 21. století, kdy byly v plném provozu již všechny Citybusy, docházelo k dalšímu postupnému vyřazování nejstarších autobusů Karosa z řady 700. Během let tak byly pořízeny další nové autobusy známých značek, jako je například Mercedes-Benz či TEDOM. Jednalo se však o málo početné dodávky vozidel, takže i nadále páteří vozového parku zůstávaly Citybusy.

Ústecké Citybusy jako spása pro BusLine

S příchodem nového roku 2015 se výrazně změnila doprava v Ústeckém kraji, především ta meziměstská. Vznikl totiž integrovaný dopravní systém s názvem Doprava Ústeckého Kraje (DÚK), dopravu tak zajišťovaly různí dopravci, kteří postupně začali uznávat jednu jízdenku s jednotným tarifem. Velkým hráčem na poli ústecké dopravy byla společnost BusLine a.s., která vznikla v roce 2010 spojením původních autobusových dopravců ČSAD Jablonec nad Nisou a.s. a ČSAD Semily a.s. Společnost BusLine obsluhovala na Ústecku největší počet spojů a linek, provoz dopravy touto společností však nebyl bezproblémový a brzy se objevily slabá místa, která ztěžovala autobusový provoz.

Renault Citybus čísla 23 jako zálohový vůz společnosti BusLine v centru města Ústí nad Labem (Jakub Ševic)
V rámci nově vzniklého integrovaného provozu v Ústeckém kraji si (nejenom) společnost BusLine nechala vyrobit a dovézt zcela nové autobusy od známých firem SOR Libchavy a Solaris Bus & Coach. Nová moderní nízkopodlažní vozidla pro meziměstskou dopravu si oblíbili především cestující; část vozidel byla vybavena například i klimatizací. Společnost BusLine však neměla v Ústeckém kraji téměř žádné kvalitní zázemí, kde by se prováděla technologická údržba vozidel. To se tak brzy projevilo na spolehlivosti jejich autobusů.
Ústecké autobusy Citybus se na poměrně dlouhou dobu staly důležitou flotilou záložních vozidel spol. BusLine (Jan Koza)
Servis a údržba autobusů společnosti BusLine byla prováděna dle dostupné kapacity Dopravním podnikem města Ústí nad Labem v jejich autobusové vozovně v Předlicích; primárním cílem však byla samozřejmě údržba vozidel dopravního podniku. Postupně se tak začalo stávat, že do provozu za nové autobusy vyjížděly ty staré, častokrát v neoptimálním technickém stavu. Krize se však prohlubovala a nezřídka se tak stávalo, že záložní vozidlo bylo na lince k vidění častěji, než to kmenové. Cílem společnosti však bylo zajistit autobusové spoje a téměř se nehledělo na to, jaký autobus to zařídí. Postupně však docházelo k dalším dlouhodobějším provozním problémům i u záložních vozidel. Společnost BusLine tak byla nucena si od ústeckého dopravního podniku zapůjčit jeho tři Citybusy, konkrétně šlo o vozidla čísel 18, 22 a 23. Ty se tak na více než rok staly tzv. zálohou záloh. V provozu jsme je mohli vídat od února 2017 až do května 2018, kdy zajišťovaly provoz na linkách DÚK v okolí Ústí nad Labem. Všechny tři vozidla byly navíc postupně vybaveny i typickou pokladnou pro DÚK od firmy EmTest.
Citybusy se podívaly třeba na linky číslo 453, 455 nebo 457, tedy i daleko za hranicemi města Ústí n. L. (Lukáš B. Škopek)
Pohled na exteriér i interiér autobusu Renault Citybus 12M evidenčního čísla 23, který byl dne 13.3.2017 vypraven jako záložní vozidlo na linku 453, zachytil i náš kolega Jan Koza ve svém videu: 

Ciťáci ustupují Urbanům

Píše se rok 2015 a dvanáctimetrové autobusy Citybus jsou v pravidelném provozu již více, než 18 let. Jejich technický stav se postupně zhoršuje a to zapříčiňuje jejich časté a kolikrát i dlouhodobé odstavení z provozu. Navíc motorová soustava použitá u těchto autobusů je vysokým zdrojem škodlivých emisí, které zhoršují kvalitu ovzduší v Ústí nad Labem. Při hledání řešení se nakonec dopravní podnik rozhodl jít cestou ekologičtější varianty a pořídit autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn, tedy CNG. Ve vyhlášeném výběrovém řízení nakonec vyhrává společnost IVECO se svými vozy Urbanway. Celkem tak bylo v průběhu roku 2015 dodáno 30 kusů těchto vozidel. V rámci plnění smlouvy na čerpání evropských dotací tak muselo být vyřazeno a fyzicky zlikvidováno stejný počet nevyhovujících autobusů. 

Kromě několika kusů starých Karos B731, tak bylo v roce vyřazeno celkem i 21 kusů "Ciťáků", jak se lidově těmto autobusům říkalo a říká. Konkrétně šlo o vozidla čísel 11, 13, 14, 16, 17, 19, 20, 24, 25, 26, 28, 29, 30, 37, 38, 40, 41, 42, 43, 44 a 45, ty byly k fyzické likvidaci odvezeny v průběhu července roku 2015. Ještě před samotnou likvidací bylo z některých vozidel demontováno velké množství potencionálních náhradních dílů včetně informačního a odbavovacího systému. Část vnějších informačních panelů společnosti BUSE byla následně nainstalována do trolejbusů, které v té době ještě využívaly staré cedulové linkové orientace, konkrétně tak byly panely dosazeny do trolejbusů čísel 541, 548, 551, 554 a 555. 

Vůz 541 s dosazeným informačním panelem BUSE ze některého z vyřazených autobusů Citybus (19.10.2017)

Záloha trolejbusového provozu

Od roku 2015, kdy došlo k masivní obnově vozového parku autobusů, zůstávají v evidenci dopravního podniku celkem 12 kusů autobusů Renault Citybus, konkrétně se jednalo o autobusy čísel 12, 18, 21, 22, 23, 27, 31, 32, 33, 35, 36 a 39. Ty jsou od tohoto roku převedeny pod tzv. provozní zálohu, což znamená, že vozidla jsou nasazovány do provozu především ve chvíli, kdy se na trati porouchá jiný autobus nebo trolejbus, či v případě, že není dostatek ostatních provozních vozidel. Díky tomu byly svého času Citybusy k vidění pravidelně třeba na spojích školních trolejbusových linek číslo 58 a 59. Některé autobusy tak navíc byly přesunuty z Předlic do všebořické trolejbusové vozovny pro rychlejší nasazení do provozu především v době ranních výjezdů trolejbusových linek. 
Renault Citybus s číslem 22 odstavený na "louce" všebořické vozovny jako záložní vozidlo (13.6.2017)
Počet vozidel typu Citybus 12M však stále klesá. V květnu roku 2017 byl z provozu definitivně odstaven autobus čísla 21, který se stal na další roky zdrojem náhradních dílů; například v lednu 2019 byla z vozu demontována zadní náprava, která byla následně instalována do autobusu číslo 33. Vůz 21 byl na podzim (konkrétně 8. 10. 2019) letošního roku využit Zdravotnickou záchrannou službou Ústeckého kraje při cvičení nehody linkového autobusu, které se uskutečnilo v Habrovicích. Článek o cvičení záchranných jednotek si můžete přečíst na tomto odkazu.
Cvičení Zdravotnické záchranné služby Ústeckého kraje při nehodě linkového autobusu (zdroj: www.zzsuk.cz)
V říjnu 2017 byl z provozu definitivně odstaven i autobus čísla 31. V březnu 2018 došlo k nehodě autobusu číslo 22, který při své jízdě kolidoval s betonovými dělícími zábranami umístěnými na pozemní komunikaci. Autobus na tyto betonové zábrany doslova vyskočil, díky čemuž si vážně poškodil podvozek i podlahu uvnitř vozidla. O dva měsíce později, tedy v květnu 2018, bylo rozhodnuto, že oprava vozidla, vzhledem k jeho stáří, by byla finančně nerentabilní. Proto byl vůz natrvalo vyřazen z provozu. Za dalších pár měsíců později, v listopadu 2018, pak došlo k trvalému odstavení i u autobusu číslo 18.


I v letošním roce pokračuje vyřazování Citybusů z provozu. Jako první na řadu přišel vůz výrobního čísla 11125, který po ústeckých ulicích jezdil pod číslem 35. O měsíc později došlo k vyřazení vozidla s číslem 32, který byl dlouhé roky (zřejmě od r. 2011) osazen celovozovou reklamou na společnost Renault Jelínek. O tu však postupně přicházel během nejrůznějších oprav a údržeb. Reklama tak byla na mnoha místech odřená, potrhaná a na levém boku v samotném závěru provozu, zůstal de facto již pouze text "Jelínek Holding". Do autobusu nebyl dosazen ani nový odbavovací systém, a tak na úplný závěr se vůz s číslem 32 vyskytoval v provozu především na školních a smluvních spojích.
V závěru provozu byla na voze 32 již reklama neúplná a značně poničená. (19.5.2019, kurz: 55/31)

Poslední mohykáni stále zasahují do provozu

Letošní rok je především ve znamení dlouhodobé výluky na trolejbusových linkách číslo 57 a 62 obsluhující Předlice. Důvodem je výstavba nové okružní křižovatky poblíž zastávek Nové Předlice. To si vyžádalo zavedení náhradní autobusové dopravy, kde jsou velice často nasazovány právě autobusy Renault Citybus 12M. 

K dnešnímu dni (30. listopadu 2019) jsou jako provozní vedeny již jen tři autobusy Renault Citybus, konkrétně se jedná o vozidla s čísly 23, 36 a 39. Vůz s číslem 27 se v těchto dnech podrobují opravě, proto jej není možné zahlédnout v provozu. Běžní cestující se mohou navíc projet momentálně pouze jen dvěma těmito autobusy, konkrétně autobusy nesoucí evidenční čísla 36 a 39. Vůz 23 totiž není vybaven novým odbavovacím systémem, proto nemůže být nasazen na běžné linky. Od 1. června 2019 je tak vypravován pouze na smluvní a školní spoje základních škol. 
Autobus číslo 36 je od r. 2016 nasazován převážně na noční linky. Letos je však často k vidění i během dne (1.8.2019, Jakub Bubla)
Než se nám však podařilo dokončit a zveřejnit tento článek, přišla pro všechny milovníky ústeckých Ciťáků smutná zpráva, že z provozu byl natrvalo vyřazen další Citybus. Vyřazen byl vůz s číslem 33, který přibližně od roku 2003 byl osazen celovozovou reklamou. Nejdříve se na voze objevila reklama na telefonní společnost Eurotel, tu následně vystřídala reklama na firmu MĚĎ Povrly. Od roku 2009 vůz obdržel třetí a již svou poslední celovozovou reklamu na cestovní kancelář Exim Tours.

V posledních měsících bylo možné se s vozem projet nejen na trolejbusových linkách v době výluky, ale také se párkrát objevil například na lince 17 spojující Předlice a Klíši s centrem města a s městským obvodem Střekov. Poslední cestující vůz svezl ve středu 13.listopadu 2019 na kurzu 5011, tedy na lince X, která v době výluky spojovala centrum města s Předlicemi a trmickým nákupním střediskem Globus. 

Vůz s číslem 33 odstavený v centru města jako kurz 5012 linky X pár týdnů před vyřazením z provozu (1.10.2019)

(Na článku spolupracovali: Jakub Bubla, Miroslav Hruška, Jan Koza, Jakub Ševic a Lukáš B. Škopek)

Fotogalerie aneb co se nevešlo do článku:

25.3.2013 vůz 25 v zastávce Střekov nádraží
25.8.2013 vůz 20 v zastávce Střekov nádraží

24.9.2013 vůz 15 na trolejbusovém obratišti Všebořice
21.1.2019 vůz 12 u zastávky Severní Terasa



19.10.2017 vůz 27 v zastávce Poliklinika
Vůz 36 v létě 2019 v zastávce Staré Předlice (Jakub Bubla)



2.6.2019 vůz 39 poblíž zastávky Pivovar

6.5.2019 vůz 35 v zastávce Severní Terasa 
17.3.2018 vůz 18 u zastávky Divadlo






Po stopách historie vozového parku - díl 2.: Autobusy Karosa Citybus 12M Po stopách historie vozového parku - díl 2.: Autobusy Karosa Citybus 12M Reviewed by Ondřej Novák on 30.11.19 Rating: 5

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.