Po stopách historie vozového parku - díl 7.: Trolejbusy Škoda 15Tr02/6 a 15Tr03/6

Trolejbusy Škoda 15Tr ze série označené jako 02/6 dlouhé roky vévodily ústeckému provozu. Byly to první kloubové trolejbusy, které v ulicích města Ústí nad Labem jezdily. Druhý zmíněný typ, tedy Škoda 15Tr03/6, je v Ústí zastoupen pouze v jednom exempláři. Z původních vozidel 15Tr02/6 už v pravidelném provozu nejezdí žádný, proto se v dnešním článku zaměříme pouze na ta vozidla, která jsou v současnosti ve vlastnictví Dopravního podniku města Ústí nad Labem, tedy na vozy čísel 501, 524, 567 a 568.
Jediný ústecký trolejbus Š15Tr ze série 03/6 při pauze na obratišti Pod Vyhlídkou (Jakub Bubla)
Trolejbus Škoda 15Tr je kloubové třínápravové drážní vozidlo, které se skládá ze dvou částí. Ty jsou spojeny kulovým čepem v podvozkové části vozidla a krycím měchem (tzv. harmonikou). Vozidlo se skládá z ocelového rámu, ke kterému je připevněna samonosná karosérie. Všechny pohonné a pomocné jednotky, elektrovýzbroj a kabeláž jsou v naprosté většině uloženy pod podlahou vozidla. Prototypy sjely z výrobní linky v závodě Škoda Ostrov nad Ohří v první polovině 80. let minulého století. Sériová výroba byla zahájena koncem 80. let; první sériové trolejbusy obdržely označení 02/6. Do Ústí nad Labem byly první kloubové trolejbusy dovezeny na samém konci roku 1988. Další vozidla byla dodána začátkem následujícího roku. Část trolejbusů 15Tr02/6 určená pro Ústí nad Labem zároveň posloužila pro propagační jízdy výrobce.

Trolejbus s číslem 501

Vozidlo s výrobním číslem 10820 bylo vyrobeno v roce 1988 v závodě Škoda Ostrov nad Ohří. Na podzim stejného roku byl trolejbus dovezen do Ústí nad Labem společně s vozy budoucích evidenčních čísel 502 - 520.  Do pravidelného provozu byl trolejbus zařazen hned počátkem nového roku, konkrétně v pátek 6.1.1989.

Vůz 501 v závěru svého provozu při obsluze zastávky Šaldova (Jakub Ševic) 
Vozidlo bylo dodáno v tehdy klasickém nátěru schématu, tedy v základním krémovém nátěru doplněným o dva pruhy - ve spodní části se nacházel pruh rumělkové barvy, pod okny pak užší červený pruh. Kabina řidiče se tehdy dosazovala klasicky velká, plně oddělená od prostoru pro cestující; řidič měl k dispozici k nástupu a výstupu z vozidla své vlastní dveře.

Porouchaný trolejbus 501 v Masarykově ulici mezi zastávkami Divadlo a Hraničář (4.12.2014)
V roce 2000, po několika letech od výroby, kdy byl trolejbus v každodenním pravidelném provozu, najezdil dostatečné množství kilometrů k provedení velké prohlídky společně s velkou opravou. K té byl trolejbus přistaven v únoru stejného roku. 

Během těchto velkých oprav došlo u trolejbusu k jeho kompletnímu odstrojení od všech komponentů včetně náprav a vnějšího oplechování vozidla. Podle stavu rámu, resp. podle rozsahu koroze, se v některých případech přistoupilo i k jeho celkovému vyvaření a vyztužení zeslabených míst rámu. Takto připravený rám se opatřil novým antikorozním nátěrem. Během opravy rámů vozidel se zároveň pracovalo na repasi všech ostatních částech výzbroje jako jsou elektromotory, kompresor či posilovače řízení a brzd. Opravou prošly i nápravy a jejich odpružení. Zajímavostí je, že v tu dobu kompletně celé velké opravy (VO) prováděl dopravní podnik vlastními silami v areálu vozovny Všebořice právě i včetně již zmíněného vyvaření nosného rámu.

Pohled na zadní část vozu vypraveného na linku 62 spojující Střekov a nákupní centrum Globus (23.8.2013)
Po dokončení oprav rámu byl vůz osazen kompletně novým vnějším oplechováním. Uvnitř vozidla se instalovala nová podlaha a obložení stěn a stromu. Následně se trolejbus za pomoci podnikové Tatry, přezdívané Golem, přepravil do Dopravního podniku Děčín, který je vybaven lakovnou. Vzhledem k tomu, že stavbu areálu vozovny na konci 80. let minulého století provázely komplikace, nebyla nikdy dokončena výstavba všech plánovaných provozů, která měla mimo jiné obsahovat právě i vlastní lakovnu. Do roku 1998 se tak vozidla lakovala v prostoru současné myčky podvozků. Tento neprofesionální způsob byl však nahrazen dohodou s DP města Děčín o využití jejich lakovny. Během velké opravy získal trolejbus i nové barevné schéma v provedení bílého podkladu doplněného o dva červené pruhy stejného odstínu.
Po návratu trolejbusu z děčínské lakovny se do takto připraveného vozidla začala instalovat nová kabeláž pro 600V a kabelových svazků 24V, repasovaná elektro-výzbroj a opravené nebo nové sedačky pro cestující . Ani kabina řidiče však nebyla nedotčena - zde došlo k opravě přístrojové desky a dosazení nových anatomických sedaček. Během oprav byl trolejbus osazen i novými stahováky sběračů od firmy Railtech. 

Stav pracoviště řidiče vozu 501, ve kterém trolejbus před několika lety dojezdil (Jakub Bubla; 6/2019)
Trolejbus bylo možné v pravidelném provozu potkávat až do února 2015, kdy došlo k jeho trvalému odstavení. V provozu byl nahrazen trolejbusy Škoda Solaris 27Tr a 28Tr III. generace. Trolejbus s číslem 501 však nečekal stejný osud, jako jeho "sourozence", kdy naprostá většina trolejbusů z této série čekalo rozebrání na náhradní díly a následná fyzická likvidace, případně odprodej do ciziny. Dopravní podnik města Ústí nad Labem si vozidlo ponechal v původním stavu, ve kterém dojezdilo za účelem případné renovace a vytvoření tak historického trolejbusu. V současné době je však trolejbus roky odstaven v prostoru bývalého vjezdu do vozovny a jeho osud je nejistý. Momentálně totiž není dostatek finančních prostředků na jeho renovaci, která byla vyčíslena přibližně na 5 mil. Kč. Nikdo tak neví, zda se vozidlo opravy někdy dočká; jeho technický stav je totiž žalostný a každým rokem, kterým je trolejbus vystaven povětrnostním a atmosférickým vlivům, se ještě více zhoršuje a to má posléze za následek prodražení případné opravy. 

Pohled od posledních dveří na stav interiéru trolejbusu číslo 501, který dojezdil před pěti lety (Jakub Bubla; 6/2019)

Trolejbus s číslem 524

Počátkem roku 1989 byly ve výrobním závodě Škoda Ostrov dokončeny další trolejbusy ze série 02/6, mezi nimi i vůz s výrobním číslem 10864, který posléze v Ústí nad Labem obdržel evidenční číslo 524. Do provozu byl tento trolejbus zařazen ve čtvrtek 9. března 1989. V tu dobu už veškeré dopravní výkony v rámci ústeckého provozu přebraly kloubové trolejbusy. To však také znamenalo, že vozy Škoda 14Tr, které zahajovaly ústecký provoz, byly odstaveny jako záložní vozidla a využívaly se primárně jako trolejbusy pro zácvik řidičů.

Fotografie zachycuje stav trolejbusu před velkou opravou (Petr Šašek; 19.6.1999, zdroj: seznamautobusu.cz)
Trolejbusy Škoda 15Tr02/6 měří na délku něco málo přes 17 metrů, přesněji 17 360 mm; šířka trolejbusu je 2 500 mm a jeho pohotovostní hmotnost činní 15 800 kg. Všechny vozy této série byly osazeny dvěma trakčními elektromotory o trvalém výkonu 100 kW; každý poháněl jednu z hnacích tuhých náprav. To s sebou neslo velkou výhodu především v kopcovitém terénu Ústecka, kdy pro takto vybavený trolejbus není obtížné zdolat ani zasněžený kopec (na rozdíl od vozidel vybavených jen jedním motorem). Trolejbus byl také vybaven třemi nezávislými brzdami - pneumatickou dvouokruhovou brzdou, elektrodynamickou (známá pod zkratkou EDB) a parkovací, která působila na všechna kola. Trolejbus dokázal najednou přepravit až 145 cestujících z toho 45 sedících.

Trolejbus zachycený nedaleko zastávky Bělehradská (Zbynďa, 30.5.2012; zdroj: seznamautobusu.cz)
Na velkou opravu byl trolejbus s číslem 524 přistaven již v říjnu roku 1999, tedy přibližně po deseti letech od jeho zařazení do provozu. Rozsah prací byl stejný, jako při opravě vozu 501 (viz výše). Další větší opravu podstoupil vůz "pět-dva-čtyři" na přelomu let 2013/2014, tentokrát však již nešlo o tak rozsáhlou renovaci, jako tomu bylo v roce 1999. Při té poslední, která byla zahájena na konci léta 2013 a dokončena v únoru 2014, bylo vyměněno především vnější oplechování trolejbusu a některé jeho další komponenty. Poměrně velikou zajímavostí bylo aplikování nového barevného schématu po vzoru nově dodaných trolejbusů 27Tr/28Tr. Po dokončení opravy byl trolejbus evidenčního čísla 524 přelakován do bílého laku doplněného pouze o jeden červený pruh v dolní části vozidla. Toto schéma se do té doby výhradně používalo při provádění velkých a generálních oprav vybraných trolejbusů Škoda 15TrM. Vůz 524 se tak stal jediným ústeckým cedulovým trolejbusem, který tak jezdil v tomto novém barevném schématu.

Vůz 524 vypravený na jedno z pořadí linky 53 (Jakub Ševic) 
Po této opravě ho však cestující mohli v ulicích města potkávat pouze po následující dva roky. Jakmile byly zprovozněny všechny nové trolejbusy řady Škoda-Solaris 27Tr a 28Tr, které průběžně v několika dodávkách v letech 2014 a 2015 dodala plzeňská Škodovka, bylo nařízeno zbylé nejstarší trolejbusy tzv. "nulté" série natrvalo vyřadit z provozu. Vůz 524 tak naposledy své cestující svezl v úterý 9. února 2016, kdy byl vypraven na druhý kurz školní posilové linky číslo 58, která spojuje sídliště Pod Vyhlídkou se základními, středními a vysokými školami v městské čtvrti Klíše. Po tomto dni byl trolejbus trvale odstaven z provozu.

Únorový podvečer a vůz 524 naposled zatahuje do vozovny. Do provozu se již nikdy nepodívá (Jakub Ševic, 9.2.2016)
Ani na něj však nečekal autogen či prodej do ciziny. Společně s vozem 501 si ho dopravní podnik ponechal pro případnou historickou renovaci vozu "pět-nula-jedna". V případě zahájení renovace, poslouží vůz s číslem 524 jako primární zdroj náhradních dílů. A však, před jeho přesunutím ke skladu dílů, nacházející se v bezprostřední blízkosti bývalého vjezdu do vozovny, bylo z interiéru demontováno několik součástí včetně všech sedaček pro cestující.

Trolejbusy s číslem 567 a 568

Trolejbusy výrobních čísel 11861 a 11331 nebyly původně určeny pro Ústí nad Labem. V roce 1990 byl vůz 11331 ze série Š15Tr02/6 dodán ze Škody Ostrov Dopravnímu podniku Hradce Králové, který ho hned ve stejný rok zařadil do pravidelného provozu pod číslem 76. O čtyři roky později, tedy v roce 1994, byl z výrobního závodu v Ostrově nad Ohří do Hradce Králové dodán i druhý zmíněný trolejbus. Ten patří do série Š15Tr03/6 a v Hradci Králové byl do provozu zařazen pod číslem 81 v pondělí 3. října 1994.
Ústecké obratiště Všebořice s odstavenými vozy 15Tr čísel 567 (z Hradce Králové) a 571 (z Plzně) (Jakub Bubla)
Původní vůz 76 prošel v Hradci Králové na přelomu let 2001 a 2002 kompletní generální opravou, při které byl do vozidla instalován například i nový informační systém pro cestující v podobě linkových transparentů od společnosti BUSE. Své cestující v Hradci Králové vozil až do března 2010, kdy ho tamní dopravní podnik vyřadil z provoz a nabídl k prodeji společně i s vozem 81. Ten byl z provozu vyřazen již v červnu 2009. Obě vozidla nakonec zakoupil Dopravní podnik města Ústí nad Labem v roce 2010, kdy řešil krizi v podobě zastaralého vozového parku trolejbusů. Vzhledem k tomu, že v tu dobu neměl dopravní podnik dostatek finančních prostředků na obnovu vozidel, uchýlil se ke koupi ojetých trolejbusů vyřazených ostatními provozy v České republice, jejichž technický stav byl mnohonásobně lepší, než těch ústeckých vozidel.

Trolejbus čísla 568 odstavený v dopoledním sedle na obratišti Severní Terasa (6.5.2019)
Oba trolejbusy byly před dodáním do Ústí nad Labem odvezeny na generální opravu na východ Moravy do společnosti Zliner Zlín. Při opravě byla provedena oprava rámů vozidel a aplikace antikorozních nátěrů. Vyměněno bylo kompletně taktéž vnější oplechování vozidla i vnitřní obložení interiéru pro cestující. Opravou prošla elektroinstalace vozidel a došlo i na opravu jednotlivých pohonných jednotek. Kabina řidiče byla osazena modernizovanou palubní deskou s novými přepínači a pro řidiče byla instalována nová anatomická sedačka. Vozy původních čísel 76 a 81 obdržely nově také světla pro denní svícení a u druhého zmíněného trolejbusu došlo k dodatečné instalaci předních mlhových světel. Oba trolejbusy v rámci renovace samozřejmě přišly o své původní nátěry a bylo na ně aplikováno klasické červeno-bílé schéma ústeckého dopravního podniku.

Trolejbus 15Tr02/6 byl po dodání do Ústí nad Labem přečíslován z čísla 76 na číslo 568 (14.5.2019)
Po ukončení generálních oprav ve společnosti Zliner byly trolejbusy přepraveny za pomoci  silničních návěsových jízdních souprav do ústecké trolejbusové vozovny ve Všebořicích. Po absolvování potřebných zkušebních jízd vyjel poprvé do ostrého provozu v pondělí 16. srpna 2010 vůz s číslem 567 (původně trolejbus čísla 81). O pár týdnů později, v sobotu 4. září 2010, se poprvé do provozu s cestujícími podíval i druhý hradecký trolejbus, který v Ústí nad Labem obdržel číslo 568 (původně trolejbus čísla 76). Oba dva trolejbusy - tedy jak vozidlo Škoda 15Tr03/6 čísla 567, tak i trolejbus Škoda 15Tr02/6 s evidenčním číslem 568 - můžeme stále potkávat v pravidelném běžném provozu s cestujícími. Jejich každodenní vypravení do provozu můžete sledovat na tomto odkazu.
(Na přípravě článku se podíleli: Jakub Bubla a Jakub Ševic)
Původně Hradecký trolejbus čísla 81 sjíždí Rooseveltovou ulicí do centra města Ústí nad Labem (31.12.2018)


Po stopách historie vozového parku - díl 7.: Trolejbusy Škoda 15Tr02/6 a 15Tr03/6 Po stopách historie vozového parku - díl 7.: Trolejbusy Škoda 15Tr02/6 a 15Tr03/6 Reviewed by Ondřej Novák on 22.2.20 Rating: 5

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.