Po stopách historie vozového parku - díl 4.: Autobusy Karosa B 941E

Začátkem 21. století, po změnách jízdních řádů linek MHD v Ústí nad Labem, vyvstal problém v nedostatečném počtu kapacitních autobusů dopravního podniku. Pro zajištění potřebné kapacity na nejvytíženějších autobusových linkách proto ústecký dopravní podnik v roce 2000 objednal nové kloubové vozy typu Karosa B 941E.
Karosa B 941 a Škoda 15TrM v běžném provozu. Donedávna běžný pohled, dnes již Karosu na lince nepotkáme (3.5.2019)

Od neděle 28. května 2000 vyšly v platnost nové jízdní řády Dopravního podniku města Ústí nad Labem. Změny v jízdních řádech se dotkly všech autobusových a trolejbusových linek; někde se upravovaly intervaly, jinde se naopak měnila trasa linek. Například na autobusové lince 11 došlo od tohoto dne k prodloužení téměř všech spojů v dopravní špičce pracovních dní z konečné Carrefour (dnes zastávka Obchodní centrum Všebořice) až na konečnou zastávku Chlumec. Zároveň došlo k prodloužení špičkového intervalu z dosavadních 12 minut na 15 minut. Vzhledem ke špatné konstrukci jízdního řádu linky 11 a linek s ní souběžných, docházelo k neustálému přeplňování dvanáctimetrových autobusů, které byly na tuto linku nasazovány.

Dopravní podnik však v tu dobu nedisponoval potřebným počtem kapacitních vozidel. Jediné kloubové autobusy - Karosa B 741 čísel 369-373 - byly pro jejich špatný technický stav vypravovány do provozu spíše výjimečně. V roce 1998 navíc ústecký podnik odprodal své dvě kloubové Karosy C 744 do Teplic. Pro rychlé vyřešení vzniklé situace se na konci roku 2000 Dopravní podnik města Ústí nad Labem rozhodl objednat nové kloubové autobusy. Výběr padl na prověřenou společnost Karosa, ta dodala již v červnu 2001 tři autobusy B 941E, které obdržely v ústeckém provozu evidenční čísla 374, 375 a 376. 
V posledních letech sloužil vůz 374 především jako provozní záloha trolejbusové dopravy (21.10.2017)

Vyšší komfort i provozní spolehlivost

Karosa B 941E je třínápravový autobus jehož dva články jsou spojeny kulovým čepem a točnicí v podvozkové části vozidla a krycím měchem. Délka autobusu činní 17 615 mm, šířka 2 500 mm a výška 2 955 mm. Vozidlo konstrukčně vycházelo z předchozí řady Karosa B 741. U autobusů řady B941E byly však již odstraněny všechny problémy předchozího typu, především s kulovým čepem a měchem. 

Autobus dokáže převést celkem 160 cestujících z toho 42 sedících na látkových sedačkách. Ústecké autobusy nesou konkrétně označení B 941E.1964, kdy tento typ byl vyráběn v letech 1999 až 2000 společně s podtypem 1962. Do vozidel B 941E.1964 byly dosazeny nejvýkonnější motory Renault označené jako RVI MIHR 062045 C 41 s výkonem 217 kW při 2100 otáčkách za minutu, ty splňovaly emisní normu Euro 2. Společně s motory byly do autobusů dosazovány automatické třístupňové převodovky typu Voith D 863.3. 

V porovnání s předchozími vozy B 741, byly nové kloubové Karosy mnohem výkonnější a velice dobře a snadno se ovládaly. Do autobusů byly zastavovány výkonnější servomotory, které řidiči usnadňovaly obsluhu vozidla. Z předního čela taktéž zmizely dva postranní sloupky, které zhoršovaly výhled ze stanoviště řidiče. 

Karosa B 941.1964 čísla 374 vypravená na trolejbusovou linku 54 poblíž zastávky Městský stadion (Jan Koza)

Prodán filmovému štábu

Od svého zařazení se kloubové Karosy usadily na nejvíce vytížené linky. Především se jednalo o linky číslo 11, která od roku 2007 spojovala Církvice, Brnou a Střekov se Všebořicemi, Chlumcem a Přestanovem, linku 12 vedenou v trase Chabařovice - Vozovna DP a linku 18, která je provozována pouze ve špičkách a tangenciálně spojuje Všebořice, Klíši s Předlicemi a Trmicemi. 

V roce 2011, tedy deset let od zařazení Karos B 941E do provozu, došlo k trvalému odstavení autobusu s číslem 375. Ten byl posléze odprodán filmovému štábu. Vůz měl posloužit při natáčení filmu Bastardi.

Karosa s číslem 375 v zastávce Střekov nádraží dva roky před prodejem filmovému štábu (15.11.2008)

V letech 2014 a 2015 bojoval ústecký dopravní podnik s poměrně velkým nedostatkem provozuschopných trolejbusů. Velká poruchovost starých vozidel a malý počet pracovníků údržby tak způsobil, že na trolejbusové linky byly poměrně dlouhou dobu standardně vypravovány autobusy náhradní dopravy. S těmi se bylo možné setkat především na školních linkách 58 a 59, případně na dělených kurzech ostatních linek. 

Díky tomu, že od roku 2011 docházelo k omlazení vozového parku kloubových autobusů, bylo rozhodnuto některé nepotřebné autobusy přesunout z předlické vozovny do vozovny trolejbusové ve Všebořicích. Mezi těmito autobusy byly tak i obě provozované Karosy B 941E čísel 374 a 376. 

Karosa s číslem 376 tak dožila svůj život ve všebořické vozovně jako provozní záloha trolejbusové trakce. Zatím co ještě v květnu 2015 byla připravená kdykoliv zasáhnout do provozu, v červenci stejného roku jí čekal odvoz na fyzickou likvidaci.

Ze tří Karos typu B 941.1964 pořízených v roce 2001, tak od července 2015 zůstává v provozu pouze jedna a to ta s číslem 374. Ta se po dodání nových trolejbusů Škoda-Solaris 27Tr a 28Tr na přelomu let 2014 a 2015 vrátila zpátky do předlických garáží. I přes to však v drtivé většině případů sloužila jako záložní vozidlo při nedostatku provozuschopných trolejbusů nebo při trolejbusových výlukách. 

Pravidelné nasazení Karosy na náhradní autobusovou dopravu za lodní linku 901 (10.6.2017)

První historický autobus

Od začátku letošního května se však Karosa s číslem 374 opět začala poměrně pravidelně objevovat na běžných autobusových linkách. Především pak na linkách 17 a 27, které spojují zastávku Vozovna DP se Střekovem, Brnou a Církvicemi. Na jaře a v létě pak byla "třisedmčtyřka" vypravována na speciální linku 901, která zajišťovala náhradní provoz v trase Přístaviště - Kotva za stejně označenou lodní linku.

Od 1. června 2019, kdy došlo k dosazení nového elektrického odbavovacího systému (EOS)  pro cestující do vozidel ústecké MHD, se poslední Karosa přestala vypravovat do pravidelného provozu. Bylo totiž rozhodnuto, kvůli jejímu stáří, vůz nevybavovat novým EOS. Došlo však k obnově laku vozidla a poprvé v historii ústecké městské hromadné dopravy došlo k zařazení autobusu do skupiny historických vozidel. Ústecký dopravní podnik je tak zcela prvním dopravním podnikem v České republice, který vlastní historický autobus typu Karosa B 941E. Ostatní autobusy Karosa B 941E, které nesou přívlastek "historický", jsou totiž pouze v držení soukromých subjektů.

Dnes slouží vůz 374 primárně pro smluvní a školní spoje, jako historický autobus (Jan Koza)

(Na tvorbě článku se podíleli: Jan Koza, Jakub Ševic a Ondřej Novák)
Po stopách historie vozového parku - díl 4.: Autobusy Karosa B 941E Po stopách historie vozového parku - díl 4.: Autobusy Karosa  B 941E Reviewed by Ondřej Novák on 4.1.20 Rating: 5

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.