Po stopách historie vozového parku - díl 6.: Autobusy TEDOM

Česká společnost TEDOM, která vznikla v roce 1991, se po celou dobu své existence zabývá primárně výrobou tzv. kogeneračních jednotek - tedy zařízením pro kombinovanou výrobu tepla a elektrické energie. Po několik let se však společnost zaměřovala i na vývoj a výrobu vlastních městských autobusů. Několik jejich vozidel zakoupil i ústecký dopravní podnik. 
 
TEDOC C12 D s evidenčním číslem 58 při výjezdu z obratiště v Církvicích (Jakub Ševic)
Společnost TEDOM, a.s., založil v roce 1991 Ing. Josef Jeleček. Strojírenská firma se však k výrobě automobilové techniky dostala až o spoustu let později, konkrétně v roce 2004, kdy vznikla divize "Autobusy". TEDOM získal potřebné technologické a informační znalosti za pomoci koupě licence od italské společnosti Mauri.

Společnost se zaměřila na výrobu městských nízkopodlažních autobusů, které poháněly dieselové nebo plynové motory. Z velkolepých plánů, kdy se počítalo, že společnost vyrobí tisíce kusů vozidel, nakonec vzniklo pouze něco kolem 200 ks autobusů, které se objevily v provozu především v Česku a na Slovensku, případně také v Bulharsku nebo Německu. V lednu 2012 nakonec společnost TEDOM ohlašuje ukončení výroby městských autobusů pro nedostatek zakázek. 

TEDOM C12 D

Třebíčská společnost v roce 2007 zařadila do svého výrobního portfolia autobus s označením C12. Písmeno za tímto označením posléze odkazovala na typ motoru: písmeno D představoval dieselový motor, pod označením G se posléze skrýval motor plynový (zkratka odvozena od anglického slova Gas = plyn). Celková konstrukce i podoba vozidla byla hodně podobná předchozímu typu autobusu Kronos 123, který TEDOM vyráběl v letech 2004 až 2006. 

Vůz výrobního čísla 10016 vypravený v době trolejbusové výluky na linku 57 na obratišti Mojžíř (Lukáš B. Škopek)
TEDOM C12 je nízkopodlažní autobus určený k provozu v rámci městské hromadné dopravy. Délka celého autobusu je 12 030 mm a šířka 2 550 mm. Nástupní hrana je poté ve výšce 340 mm nad pozemní komunikací. Ústecké autobusy byly od výrobce dodány s motory označené jako DEUTZ TCD 2013 L06-4V, které mají výkon 210 kW. Převodovka je poté zvolena klasicky automatická se čtyřmi převodovými stupni vpřed a jedním vzad od společnosti Voith. 

Autobus nabízí celkem 112 míst pro cestující z toho 29 cestujících může sedět. Jako první byl do ústeckého provozu dodán autobus s výrobním číslem 9059, který byl vyroben a zakoupen v roce 2009. Vůz z výroby obdržel unifikovaný bílí lak. V provozu se vůz označený číslem 54 poprvé objevil v úterý 1. prosince 2009.
TEDOM C12 D čísla 61 na křižovatce ulic Stříbrnická, Malátova a Na Návsi, jako linka číslo 5 (Jan Koza)
O rok později, konkrétně v pondělí 4. října a ve čtvrtek 21. října 2010, byly do provozu zařazeny další autobusy C12 D. Tentokrát se jednalo o vozy výrobních čísel 10014 - 10018, které v Ústí nad Labem jezdí pod čísly 57 - 61. Tato vozidla již byla dodána v klasickém městském laku, který se skládá z kombinace červené a bílé barvy, jak je vidět na fotografii výše. 

V prosinci 2016 došlo u autobusu čísla 54 k zadření motoru. Tato porucha vyřadila vozidlo na dlouhé roky z provozu; jednoho času se také debatovalo, zda se autobus ještě do provozu vůbec kdy vrátí. Po téměř dvou letech od odstavení z provozu se však na opravě prvního ústeckého TEDOMu začalo pracovat. Odstranit takto rozsáhlé poškození "srdce" autobusu však nebylo vůbec lehké. Oprava motoru se protáhla na více než rok. Teprve až v neděli 12. ledna 2020 se autobus po více, než třech letech opět podíval do pravidelného provozu; v tento den byl vypraven na kurz 1702. 

Vůz 54 zachycený v zastávce V Besídkách krátce po dokončení opravy motoru (Jan Koza)

TEDOM C18 G

V roce 2010 třebíčská společnost TEDOM nechala vyrobit jeden jediný prototyp kloubového autobusu své značky, ten získal označení C18. Autobus obdržel motor poháněný stlačeným zemním plynem (CNG) označeným jako TEDOM CITY s výkonem 250 kW a automatickou převodovku od firmy Voith. 

Kloubová varianta vozidla je odvozená od klasické verze C12, autobus tak má samonosnou karosérii, svařenou z tenkostěnných uzavřených profilů z nerezové oceli. Samotné opláštění vozidla je z hliníkových plechů; přední a zadní čelo je posléze vyrobeno ze sklolaminátu. Výrobce při výrobě kloubového prototypu (stejně jako u tzv. sólo verze) spolupracoval s českou firmou SOR Libchavy, která společnosti TEDOM dodávala speciální obklady pro interiér i exteriér autobusu. 

Jediný vyrobený prototyp kloubového TEDOMu vlastní ústecký dopravní podnik (Jan Koza)
Po vyrobení vozidla probíhal zkušební provoz v několika městech. Jako první byl zapůjčen znojemské společnosti ZDS Psota, kde byl provozován od února do března 2011. Posléze, v březnu 2011, se s ním mohli svézt cestující ve Slovenském Zvolenu, v dubnu stejného roku se objevil na testování v Ústí nad Labem a v říjnu 2011 došlo k prezentaci autobusu v hlavním městě Slovenska - v Bratislavě. 

V prosinci 2011 ho nakonec odkoupil Dopravní podnik města Ústí nad Labem za částku 7,6 mil. Kč bez DPH. Ústecký dopravní podnik mu přidělil evidenční číslo 801 a do pravidelného provozu ho oficiálně zařadil v pondělí 19. prosince 2011. Cestující se s ním mohli nejčastěji svézt na autobusové lince číslo 11 spojující centrum Ústí nad Labem s městskou částí Všebořice a s obcemi Chlumec a Přestanov. K vidění však byl například i na lince číslo 3 nebo 17, občas ale také i při celosíťových výlukách na trolejbusových linkách. Ústecká "osmsetjednička" se tak stala jedním z prvních vozidel s pohonem na CNG v Ústí nad Labem. 

Ve středu 22.ledna 2020 se však vůz 801 stal součástí dopravní nehody s nákladním automobilem poblíž městského kamenolomu v Krásném Březně. Od té chvíle je vůz odstavený z provozu a není zcela jisté, kdy se opět objeví v ulicích města. 

Vypravenost vozidel značky TEDOM můžete sledovat v naší online databázi, kterou po celý den průběžně aktualizujeme. 

Vůz 801 ve výstupní zastávce Všebořice obchodní centrum po opravě vnějšího oplechování v roce 2015 (Jakub Ševic)

(Na článku spolupracovali: Jan Koza, Jakub Ševic a Lukáš B. Škopek)

Po stopách historie vozového parku - díl 6.: Autobusy TEDOM Po stopách historie vozového parku - díl 6.: Autobusy TEDOM Reviewed by Ondřej Novák on 8.2.20 Rating: 5

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.