Po stopách historie vozového parku - díl 1.: Trolejbusy Škoda 15Tr 08/6

Vážení návštěvníci našich stránek, drazí přátelé a příznivci dopravy; dovolte nám Vás přivítat u našeho nového seriálu Po stopách historie vozového parku. Ten má za úkol široké veřejnosti představit vozový park ústecké městské hromadné dopravy; jeho historii, vývoj a zajímavosti. V našem prvním díle se podíváme na v současnosti nejstarší původní ústecké trolejbusy, tedy na vozidla Škoda 15Tr ze série 08/6. Část těchto vozidel totiž bude v brzké době nejspíše vyřazena z provozu.
Na konci 80. let minulého století byla v Ústí nad Labem zahájena výstavba trolejbusových tratí. V roce 1990 se tak již cestující mohli svézt novým dopravním prostředkem do Všebořic, přes sídliště Hornická na Severní Terasu a přes Stříbrníky až na Dobětice. V roce 1991 byla zahájena výstavba dalších trolejbusových tratí, konkrétně východním směrem od centra města - tedy do Krásného Března, přesněji na konečné zastávky Pod Vyhlídkou a Přemyslovců (dnes Žežická). Bylo však jasné, že současný vozový park nebude stačit, proto dopravní podnik zadal n.p. Škoda Ostrov zakázku na dodání celkem 10 nových kloubových trolejbusů.

Trolejbusy byly dodány pro trať do Krásného Března

Uvedení nových trolejbusových tratí bylo naplánováno na první polovinu roku 1992. Do té doby tak musely být nové trolejbusy dodány do Ústí nad Labem a zároveň být odzkoušeny. Ostrovská škodovka v tu dobu produkovala kloubové trolejbusy označené jako Škoda 15Tr, konkrétně šlo o vozidla ze série 08/6. Právě tato dvě čísla udávají přesný typ trolejbusu; první dvojčíslí označuje konkrétní sérii výroby. Každá série měla o trochu jiné vlastnosti, které běžným okem nebylo kolikrát možné rozeznat. Jednalo se například o jiné nápravy, uspořádání větraček či jiné technické rozdíly. Číslo za lomítkem pak udává napěťovou soustavu, pro kterou je série určena - číslice 6 oznamovala, že vozidlo je určeno pro napětí 600 V, číslice 7 pak vozidla pro 750 V.

Vůz ev. č. 541 před začátkem noční směny linky 53 na točně Severní Terasa (09.12.2010, Miroslav Hruška)
Výroba trolejbusů pro tratě do Krásného Března byla dokončena v první čtvrtině roku 1992. Do Ústí nad Labem byly dodány již během konce zimy. Vozidla výrobních čísel 11903-11912 obdržely v Dopravním podniku města Ústí nad Labem evidenční čísla, která navazovala na předchozí sérii, tedy čísla 541-550. Po nutných přípravách a zkušebních jízdách byly nové trolejbusy do pravidelného provozu s cestujícími nasazeny v úterý 17. března 1992. V tu dobu však nebyl ještě do provozu uveden žádný krásnobřezenský úsek, své první cestující tak trolejbusy svezly na již existujících tratích do Všebořic, Dobětic nebo na Severní Terasu. Trolejbusy s cestujícími se do Krásného Března poprvé podívaly ve čtvrtek 30. dubna 1992, pantografickou zkouškou však trať prošla již o více než dva týdny dříve - konkrétně v pondělí 6. dubna 1992.

Stále stejný trolejbus, jen o něco tišší

Trolejbusy Škoda 15Tr 08/6 se od své předchozí série zas až tak moc nelišily, aspoň co se týče vzhledu vozidla či jeho interiéru. Největší změnou však byly nápravy. Ostrovský závod na výrobu trolejbusů od této série přestal do trolejbusů instalovat původní nápravy Rába vyráběné v Maďarsku a které se dlouhé roky objevovaly nejen na vozidlech Ikarus, ale právě také na českých Karosách a škodováckých trolejbusech. Nové prostřední a zadní nápravy měly již lepší kolové redukce a na rozdíl od Ráby byly o něco tišší. Všechny nápravy, včetně přední rejdové, jsou tuhé.

Trolejbus Škoda 15Tr 08/6 je dvoudílné vozidlo se samonosnou karosérií. Délka vozidla je
17 360 mm, šířka je rovných 2 500 mm. Přední a zadní článek jsou navzájem spojeny za pomoci kulového kloubu nacházející se v podvozkové skupině. Přechod mezi články, tzv. "točna", je krytá dvoudílným měchem. Velkou výhodou těchto starých trolejbusů je jejich osazení dvěma čtyřpólovými trakčními motory řazeny v sériovém zapojení. Každý motor má výkon 100 kW a každý pohání svojí nápravu, tj. střední a zadní. To se osvědčuje především během zimních měsíců, kdy tyto trolejbusy nemají povětšinou sebemenší problém vyjet i zasněžené serpentiny v Důlcích na rozdíl od jejich mladších kolegů například z řad 25Tr. Výzbroj je tyristorová a nikterak se neliší od první sériové výroby kloubových trolejbusů Š15Tr. 

Reklama "Na šrot" zůstane na tomhle trolejbuse až do konce jeho dní, tedy do doby, než skončí ve šrotu (Miroslav Hruška)
Do trolejbusu se vstupuje po dvou schodech čtyřmi dvojkřídlými dveřmi. Vozidla z výroby byly osazeny tzv. velkou kabinou pro řidiče. Ten byl díky ní pevně oddělen od prostoru pro cestující a měl i své vlastní dveře. Uvnitř vozidla se nachází celkem 45 míst k sezení na koženkových sedačkách. Naproti třetím dveřím, hned za kloubem, se nachází vyhrazené místo pro dětský kočárek nebo invalidní vozík. Větrání vozidla zajišťovaly větrací okénka, která se nacházela v každém druhém okně; střešní ventilace byla vyvedena třemi větráky a v blízkosti zadních dveří se nacházelo střešní okno. Interiér byl klasicky proveden v umakartu s imitací dřeva, ten byl instalován v rozsahu od podlahy vozidla po spodní hranu oken. Zbytek interiéru byl lakován v krémové barvě. Ta byla také použita na vnější straně vozidla, kde byla doplněna dvěma červenými pruhy; jeden pruh se nachází v dolní části vozidla přibližně v úrovni kol, druhý a zároveň tenčí pruh se nachází pod okny. 

Přední a zadní čelo je osazeno velkými okny s prostřední dělící příčkou. V horní části předního a zadního čela se nacházely menší okýnka pro umístění linkových orientací. Ty se však v Ústí nad Labem používaly výhradně z počátku provozu trolejbusové dopravy, krátce na to byly natrvalo osazeny cedulí s názvem a logem provozovatele ústecké MHD - tedy Dopravního podniku města Ústí nad Labem

Rok 2001: rok ve znamení velkých oprav

Po devíti letech bezproblémového provozu najela všechna vozidla postupně takové množství kilometrů, že splňovaly podmínky pro provedení velkých oprav. Jako první došlo k velké opravě u vozidel s evidenčními čísly 542 a 544, ty byly k opravě přistaveny v březnu roku 2001. 

Během těchto velkých oprav došlo u trolejbusů k jejich kompletnímu odstrojení od všech komponent až na samotný rám vozidla. Podle stavu rámu, resp. podle rozsahu koroze, se v některých případech přistoupilo k jeho celkovému vyvaření. Takto připravený rám se opatřil novým antikorozním nátěrem. Během opravy rámů vozidel se zároveň pracovalo na repasi všech ostatních částech výzbroje jako jsou elektromotory, kompresor či posilovače řízení a brzd. Zajímavostí je, že v tu dobu kompletně celé velké opravy (VO) prováděl dopravní podnik vlastními silami v areálu vozovny Všebořice právě i včetně již zmíněného vyvaření nosného rámu. 

Po dokončení oprav rámu a dosazení kompletně nového vnějšího oplechování vozidla, se trolejbusy za pomoci podnikové Tatry přetahovaly do Dopravního podniku Děčín, který je vybaven lakovnou. Vzhledem k tomu, že stavbu areálu vozovny na konci 80. let minulého století provázely komplikace, nebyla nikdy dokončena výstavba všech plánovaných provozů, která měla mimo jiné obsahovat právě i vlastní lakovnu. Do roku 1998 se tak vozidla lakovala v prostoru myčky podvozků, tento neprofesionální způsob byl však nahrazen dohodou s DP města Děčín o využití jejich lakovny. Během velkých oprav získaly trolejbusy nové barevné schéma v provedení bílá se dvěma červenými pruhy.

Po návratu trolejbusů z děčínské lakovny se do takto připravených vozidel začala instalovat nová kabeláž a repasované komponenty; interiér cestujících se dočkal instalace nového obložení. Ani kabina řidiče však nebyla nedotčena - zde došlo k opravě přístrojové desky a dosazení nových anatomických sedaček. Během oprav byly také vozidla osazeny novými stahováky Railtech

Po dokončení velkých oprav vozidel 542 a 544 byly postupně v témže roce přistaveny k velké opravě ostatní trolejbusy této série: v květnu vůz 545, v červnu vůz 541, v červenci vůz 543, v září vůz 546, v listopadu se VO podrobily vozy čísel 548 a 550 a jako poslední v prosinci roku 2001 prošel opravou vůz 547. Díky těmto opravám se životnost trolejbusu prodloužila přibližně o dalších deset let.

Příští zastávka: Maďarsko

Píše se rok 2009 a trolejbusy čísel 541 - 550 postupně najíždějí další statisíce kilometrů, jejich technický stav se postupně zhoršuje a čím dál častěji se vyskytují provozní závady. Ústí nad Labem však v tu dobu nedokáže zajistit finanční prostředky na koupi nových trolejbusů, na řadu tak přichází tehdy klasické řešení - generální oprava; ta vyjde o několik milionu levněji, než koupě nového trolejbusu.

Jako první najede potřebný počet kilometrů na velkou prohlídku (VP) vůz výrobního čísla 11904, tedy vůz, který v Ústí nese evidenční číslo 542. Velkou prohlídkou vůz prošel v roce 2009, následně byl odeslán do společnosti Zliner Zlín, která se zaměřuje na velké a generální opravy trolejbusů a autobusů. I přesto, že spousta zdrojů uvádí, že vůz 542 prošel generální opravou, není tomu tak. Oficiální vyjádření dopravního podniku uvádí, že šlo o generální rekonstrukci, tedy spíše o velkou nežli generální opravu. Oprava byla de facto srovnatelná s tou, kterou vozidlo prošlo v roce 2001, tentokrát však vůz obdržel tzv. unifikovaný lak - tedy čistě bílý nátěr. Do provozu se vrátil hned v druhé polovině roku 2009.
Vůz 542 odstavený v hale údržby ve všebořické vozovně krátce po renovaci (3.12.2009, Miroslav Hruška)
V roce 2009 byl na již plnohodnotnou generální opravu odeslán i trolejbus výrobního čísla 11906, tedy vůz s číslem 544. Trolejbus byl přepraven až do dalekého Maďarska, konkrétně do společnosti SZKT Szeged, kde také provozují trolejbusy tohoto typu. Trolejbusu byl vyvařen nosný rám, naneseny antikorozní nátěry a došlo k novému vnějšímu oplechování. Dosazeny byly nová přední a zadní čela, která jsou osazena digitálními informačními transparenty společnosti BUSE. Kabina řidiče byla zkrácena a dosazena byla repasovaná přístrojová deska. Repasí samozřejmě prošla i elektrovýzbroj, kabeláž i vnitřní obložení včetně podlahy. Vůz se do Ústí nad Labem po modernizaci vrátil až v roce 2010, kdy byl hned zařazen zpátky do pravidelného provozu s cestujícími. 
Vůz 544 je již téměř deset let po generální opravě, stále ale bez větších problémů plní své poslání (14.4.2017)

Reinkarnace trolejbusu ze série 08/6 na 10/7

Po návratu trolejbusu 544 z GO v Maďarsku byly k přesunu do Szegedu přistaveny vozy čísel 543 (výrobní číslo 11905) známý svojí reklamou na obchodní řetězec Globus a vůz 546 (výrobní číslo 11908). Zatímco druhý jmenovaný vůz se v plné kondici do Ústí nad Labem vrátil po rozsáhlé opravě v roce 2011, vůz s číslem 543 se zpátky do svého rodného působiště již nikdy nevrátil...aspoň ne v takové formě, v jaké z města odjel. 

V maďarské dopravní společnosti v roce 2010 probíhaly generální opravy i jiných trolejbusů z České republiky. Po kompletním odstrojení vozu 543 došlo do dnes z nevysvětlených důvodů k záměně rámu s jiným vozidlem, konkrétně s trolejbusem Škoda 15Tr 10/7 evidenčního čísla 38, který do Maďarska prodal DP České Budějovice. Ten měl údajně sloužit jako zdroj náhradních dílů. Při renovaci ústeckého vozidla 543 však byla repasovaná výzbroj instalována do rámu právě budějovického trolejbusu a původní ústecký rám byl fyzicky zlikvidován. Oficiální a důkazy podložený důvod této záměny se však nikdy nikde neobjevil a tak si lze pouze domnívat, co se v Maďarsku v tu dobu skutečně stalo. Výsledkem této renovace je "nový" trolejbus Škoda 15Tr 10/7 původem z Českých Budějovic avšak s "vnitřnostmi" ústeckého trolejbusu 543. Tento "nový" trolejbusu v Ústí nad Labem obdržel i nové evidenční číslo-konkrétně 572 a stále ho můžeme potkávat v ulicích města. 
Krátce před odstavením z provozu se trolejbus 543 objevil i na školní lince 59 (25.3.2010, Miroslav Hruška)
Současná podoba "ústecko-budějovický" trolejbusu číslo 572 v zastávce Revoluční (21.1.2019)

I trolejbus dokáže zabíjet

Ve stejném roce, kdy byla zahájena renovace vozidel 543 a 546, došlo k trvalému odstavení a následnému vyřazení z provozu trolejbusu výrobního čísla 11912, který v ústeckém provozu nesl číslo 550. Ten měla dlouhou dobu spousta ústečáků spojených s poněkud záhadným usmrcením studentky střední školy. 

Psala se neděle, 13. května 2007, a vůz s číslem 550, který ten den byl vypraven na jedno z pořadí linky 56, vjížděl do zastávky Krásné Březno. Z trolejbusu vystoupilo pár cestujících, mezi nimi i jedna mladá slečna-studentka místní střední školy, která měla namířeno na nedaleký internát. Podle očitých svědků byla její chůze nezvyklá, nejistá a navíc stála blízko okraje chodníku. Když se trolejbus v 18:56 vydal na svou cestu k další zastávce, studentka nešťastně spadla pod rozjíždějící se trolejbus, který jí stáhl přímo mezi dvojmontáž zadní nápravy. 
Pracovníci dopravního podniku asistující u tragické nehody trolejbusu s číslem 550 (13.5.2007, Štěpán Tóth, Ústecký deník)
I přes okamžité zavolání na linku 155 už nebylo dívce pomoci, utrpěla zranění neslučitelná se životem. Na vyproštění jejího těla museli být dokonce povoláni pracovníci ústeckého dopravního podniku, kteří byli nuceni zadní článek trolejbusu nadzvednout a povolit kola na zadní nápravě. Podle zprávy na webu Ústeckého deníku byl řidič trolejbusu z celé záležitosti natolik otřesený, že byl na přímý pokyn ředitele dopravního podniku, p. Františka Ryšlavého, okamžitě stažen ze své služby a byla mu nařízena dovolená. Později se ukázalo, že dívka byla pod vlivem omamných látek. I takovou nehezkou historii bohužel mají některá vozidla ústeckého dopravního podniku...

Místo opravy v Maďarsku renovace v ústecké firmě

Renovace trolejbusů až v dalekém Maďarsku byla pro dopravní podnik velice náročná nejen po stránce finanční, především převoz vozidel stál nemalé peníze. Od roku 2011 tak dopravní podnik zahájil modernizace vozidel vlastními silami za výrazné pomoci ústecké společnosti Acier, která sídlí v městské části Předlice. Jako první prošel v Acieru generální opravou vůz 549; oprava byla zahájena v roce 2011. Společnost Acier provedla kompletní vyvaření nosného rámu i skeletu vozidla, aplikaci antikorozních nátěrů a instalaci vnějšího oplechování. Takto připravený vůz se odvezl zpátky do vozovny, kde probíhalo dokončení opravy. Vzhledem k nedostatku personálu, který navíc musel zajišťovat běžnou údržbu trolejbusů, se oprava protáhla na více, než dva roky; trolejbus s číslem 549 se do provozu s cestujícími vrátil až 26. dubna 2013. I přesto, že vůz prošel nejvyšší možnou opravou, zůstal mu jeho původní interiér pro cestující včetně koženkových sedaček; kabina řidiče však byla klasicky zkrácena. V roce 2012 se do provozu po generální opravě vrátil také trolejbus výrobního čísla 11907, který v Ústí nese označení 545, ten byl zkušebně osazen statickým měničem a jako první trolejbus Š15Tr v Ústí nad Labem byl vybaven kamerovým systémem se záznamem uvnitř vozidla. 
Modernizovaný trolejbus 15Tr 08/6 ev.č. 549 opouští zastávku Hraničář jako linka 53 směřující na Dobětice (9.8.2017)

Více než 27 let od výroby a většina jich je stále v provozu

I přes to, že trolejbusy výrobních čísel 11903 až 11912 byly vyrobeny začátkem 90. let minulého století, stále můžeme jejich naprostou většinu potkat v ulicích města. Do pravidelného provozu jsou stále vypravovány vozy s čísly 542, 544, 545, 546, 548 a 549.

Ještě začátkem letošního roku jsme mohli na linkách spatřit i dva vozy, které z této série neprošly generální opravou - tedy vozy čísel 541 a 548. Oba prošly pouze velkou opravou v roce 2001, od té doby jen více-méně řadovými prohlídkami. Při jedné z prohlídek byly také těmto trolejbusům odstraněny původní plechové označníky pro linkové cedule a nahrazeny informačními panely BUSE z tehdy vyřazovaných autobusů Karosa Citybus 12M. V březnu 2019 však došlo k trvalému vyřazení trolejbusu číslo 541 z provozu a to i přes to, že v posledních měsících provozu bylo do vozidla investována větší část peněz na opravu, především kompresoru, který byl poslední měsíce provozu, společně s automatem, často důvodem ke stažení z linky během dne. Trolejbus byl vybaven také novým odbavovacím a informačním systémem; v současnosti stojí vůz 541 u bývalého vjezdu do vozovny ve společnosti ostatních vyřazených trolejbusů a je více, než jasné, že do provozu již nezasáhne.

Posledním trolejbusem z "krásnobřezenské" dodávky, který neprošel rekonstrukcí a jezdí nejen s téměř původním nátěrem, ale i interiérem, se tak stal vůz s číslem 548. I jemu se však pomalu krátí čas, jakmile budou dopravnímu podniku předány všechny nové parciální trolejbusy Škoda 27Tr Solaris, které začnou být do Ústí nad Labem dodávány v druhé polovině listopadu, je vůz 548 jedním z prvních na seznamu trvalého odstavení. Za poslední rok se již několikrát spekulovalo, že tento trolejbus již do provozu nezasáhne, důvodem byly hned dvě dopravní nehody s osobním automobilem. Část dopravních expertů upozorňovala, že není finančně rentabilní opravovat vozidlo, které bude za pár měsíců stejně vyřazeno z provozu. Vzhledem k nedostatku provozních vozidel se však vždy do opravy investovalo a trolejbus se tak vrátil zpátky do provozu především na své již klasické dělené kurzy, které jsou v provozu pouze ve špičkách pracovních dní.

Podle posledních informací by se tato vozidla měla z provozu vyřadit během začátku roku 2020. Jestli k tomu skutečně dojde až v lednu, kdy mají být v ostrém provozu již všechny nové parciální trolejbusy Škoda 27Tr, nebo o několik týdnů dříve, není zcela jasné. O konkrétním termínu vyřazení trolejbusů z této série Vás však budeme informovat jak zde na webu, tak i na naší facebookové stránce.

A to je z historie trolejbusů Škoda 15Tr 08/6 pro dnešek vše. Doufáme, že se Vám úvodní díl seriálu Po stopách historie vozového parku líbil a budeme rádi, pokud ho budete sdílet i s Vašimi přáteli. Za čtrnáct dní, kdy vyjde druhý díl této série, se zaměříme na první ústecké nízkopodlažní autobusy, kterým už také v provozu zbývá málo času; řeč je o autobusech Karosa Citybus 12M.

Odstavený vůz 548 v doprovodu dispečera po dopravní nehodě s osobním automobilem v zastávce Výstupní (2.5.2019)

Pár týdnů před odstavením z provozu byl vůz 541 zachycen na lince 52 po výjezdu ze zastávky Klíše Hvězda (3.1.2019)
Vůz výrobního čísla 11904 dlouhou dobu nesl celovozovou reklamu na Hitrádio FM (4.8.2016)
Na konci roku 2018 došlo u vozu 542 k obnově laku a vůz poprvé od r. 2009 dostal nové městské schéma (29.8.2018)

(Na přípravě se podíleli: Ondřej Novák, Miroslav Hruška a ostatní členové týmu ÚHROD)
Po stopách historie vozového parku - díl 1.: Trolejbusy Škoda 15Tr 08/6 Po stopách historie vozového parku - díl 1.: Trolejbusy Škoda 15Tr 08/6 Reviewed by Ondřej Novák on 9.11.19 Rating: 5

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.