Trolejbusy Š15Tr brázdí ústecké ulice 30 let. Jejich konec je však stále v nedohlednu.


V létě 1988, kdy trolejbus svezl své první cestující v Ústí nad Labem, nebyla zahájena sériová výroba kloubových trolejbusů Škoda 15Tr. Proto více než půlrok po zahájení trolejbusové dopravy jezdily po Ústí pouze krátké trolejbusy 14Tr i přesto, že celý ústecký systém byl od počátku dimenzován na výhradní provoz kapacitních vozidel. 


V první várce dorazilo do Ústí nad Labem celkem 40 vozidel výrobcem označených jako Š15Tr ze série 02/6 (tři vozidla však sloužila první roky, jako předváděcí výrobního podniku). Jednalo se o zcela první sériově vyráběné trolejbusy v Česku. Často je tak tato série označovaná, jako "nultá". Vozy obdržely evidenční čísla 501 až 540. V následujících letech do Ústí nad Labem bylo dovezeno ještě dalších 37 trolejbusů Š15Tr různých sérií, část z nich byla odkoupena od jiných dopravních podniků v České republice.

I přesto, že nejstarší původní ústecké trolejbusy z tzv. nulté série, již v ulicích města nemáme možnost několik let potkat, zůstává v provozu bezmála 30 vozidel této kultovní řady. Pojďme se tak nyní v rychlosti podívat, jaká vozidla této řady můžeme v Ústí nad Labem ještě potkat:

Vozy Š15Tr 08/6
V současné době je v provozu celkem 6 vozidel. Konkrétně se jedná o vozy ev. č. 542, 544, 545, 546, 548 a 549. Trolejbusy z této série byly  vyrobeny a dodány v roce 1992 v rámci zahájení provozu trolejbusové dopravy do Krásného Března. Od roku 2001 byla na vozidlech prováděna velká oprava a od roku 2010 pak došlo k zahájení série generálních oprav. Všechny trolejbusy, které jsou nyní v provozu, tak prošly "generálkou" různého stupně. Mají dosazeny vnější digitální orientace a část z nich obdržela i nové vnitřní vybavení.
Vozy Š15Tr 12/6
Ústecký dopravní podnik v současnosti vypravuje do provozu pouze dvě vozidla této série, které byly dodány pro zajištění provozu na trati do Předlic. Konkrétně se jedná o vozy 551 a 552, kdy prvnně jmenovaný trolejbus neprošel žádnou generální opravou. Třetí vůz, který nese číslo 553, se podrobuje generální opravě a je horkým adeptem na titul "Poslední trolejbus 15Tr v České republice, který prošel generální opravou". Jeho dokončení je plánované na konec letošního roku.

Vozy Š15Tr 13/6M
Nejpočetnější skupina z řady 15Tr, které v momentálně dopravní podnik vlastní. Téměř všechna tato vozidla prošla náročnou generální opravou, výjimkou je vůz s číslem 556. Vozidla jsou evidovány pod čísly 556, 558, 560, 561, 563-571 a část z nich byla v době dopravní krize v letech 2011-2013 odkoupena z dopravních podniků Hradec Králové nebo třeba z Plzně. 

Ale i těmto legendárním trolejbusům pomalu, ale jistě, zvoní umíráček. Na podzim 2019 mají dorazit nové parciální trolejbusy Škoda Solaris a to bezesporu bude znamenat konec vozidel, které neprošly generální opravou, jmenovitě tedy vozy 548, 551 a 556. V minulých letech dopravní podnik vyřadil z provozu například trolejbusy čísel 541, 554, 555, 557 a 559, které stále zůstávají odstavené ve vozovně Všebořice, kde čekají na svůj další osud.




Trolejbusy Š15Tr brázdí ústecké ulice 30 let. Jejich konec je však stále v nedohlednu. Trolejbusy Š15Tr brázdí ústecké ulice 30 let. Jejich konec je však stále v nedohlednu. Reviewed by Ondřej Novák on 14.7.19 Rating: 5

1 komentář:

  1. Našel jsem chybu, poslední 15Tr02/6 je 568 která je odkoupena z hradce králové a pořád jezdí!

    OdpovědětVymazat

Používá technologii služby Blogger.