Škodovácké trolejbusy 15Tr ze série 13/6M představují vrcholnou verzi tohoto typu trolejbusu. Vyráběny byly v letech 1995 až 2004, kdy došlo k ukončení provozu ve výrobním závodě Škoda Ostrov. V ústeckém provozu byly tato vozidla dodána v téměř dvou desítkách kusů a skoro všechny jsou ještě stále vypravovány do pravidelného provozu
![]() |
| Setkání trolejbusů dvou generací: vlevo vůz ze série 13/6M, vpravo pak vůz série 03/6 (autor: Jakub Bubla) |
V roce 1994 byla zahájena výstavba trolejbusové trati v trase Krásné Březno - Neštěmice k dnešní zastávce OD Květ. Zde se trať rozdělila na dva úseky: severní větev pokračovala na konečnou zastávku Skalka, zatímco východní větev vedla do Mojžíře. Pantografická zkouška proběhla ve středu 9. 8. 1995.
Pro zajištění provozu na prodloužených linkách číslo 51 a 57 bylo rozhodnuto zakoupit další nové trolejbusy. Národní podnik Škoda Ostrov nad Ohří pro Ústí nad Labem vyrobil tehdy celkem 5 trolejbusů Škoda 15Tr ze série 13/6M, zkráceně také označeny jako 15TrM. Právě ono písmeno "M" bylo odvozeno od slova "modernizovaný", neboť vozy z této série, oproti těm předchozím, obdržely vylepšené a modernizované komponenty.
Vůz Škoda 15TrM je třínápravový trolejbus, který se skládá ze dvou článků, které jsou spojeny kulovým čepem v podvozkové části vozidla. Přechod mezi články chrání krycí měch. Do trolejbusu se vstupuje čtyřmi dvojkřídlými dveřmi otevírající se dovnitř vozu. Exteriér vozidla, v porovnání s předchozími sériemi, doznal minimum změn. Největší úpravou byla přední a zadní čela vozidel, která nově v horní části poskytovala prostor pro digitální informační systém. Ten dodala společnost Metra Blansko. Nová čela pro trolejbus navrhl zkušený Ing. arch. Patrik Kotas společně s novým barevným schématem aplikovaný na tuto trolejbusovou sérii.
| Vůz čísla 566 s nátěrem od Ing. arch. Patrika Kotase na Mírovém náměstí (23.5.2010) |
Uvnitř vozidla bylo podstatně více změn. Prostor pro cestující obdržel zcela nové polstrované sedačky, které tak nahradily ty staré koženkové. Na podlahu byla instalována moderní protiskluzová podlaha a nové boční obložení. Nových prvků doznala i kabina řidiče. Trolejbusy Škoda 15TrM obdržely modernější elektrickou výzbroj s úspornějšími trakčními motory a také odlehčené laminátové sběrače.
Vozy výrobních čísel 12125 - 12129 byly v Ústí nad Labem opatřeny evidenčními čísly 556 - 560. Dopravnímu podniku byly dodány dne 23.7.1995, své první cestující však svezly až o měsíc později, konkrétně v pondělí 28.8.1995, kdy byly do provozu uvedeny trolejbusové tratě na sídliště Skalka a Mojžíř.
| Pohled na zadní čela trolejbusů 15Tr13/6M (ev.č. 560) a 15Tr02/6 (ev.č. 533) (10.2.2014) |
Omlazení vozového parku
V roce 2000, tedy 12 let od spuštění trolejbusového provozu v Ústí nad Labem, objednal Dopravní podnik dva nové trolejbusy 15TrM v rámci projektu omlazení vozového parku. Trolejbusy výrobních čísel 12948 a 12949 byly do Ústí nad Labem dodány ve středu 25.10.2000.
Trolejbusy čísel 561 a 562 již od výroby obdržely nové moderní informační panely od společnosti BUSE s.r.o. Zároveň výrazné změny doznalo i stanoviště řidiče, to mělo poprvé v historii ústeckých trolejbusů již z výroby dosazenou zkrácenou kabinu. Tím se tak zvětšil nástupní prostor pro cestující u prvních dveří. V samotné kabině řidiče byly poprvé použity nové kolíbkové přepínače; přepínač směrových světel se přesunul pod volant. Zajímavostí také bylo, že tato vozidla měla instalované ovladače pro otevírání a zavírání dveří na palubní desce napravo od volantu. Všechny předchozí trolejbusy měly tyto přepínače totiž umístěné na levém ovládacím pultu pod bočním okénkem řidiče.
| Pohled na přední čelo trolejbusu Škoda 15Tr13/6M v zastávce Mírové náměstí (23.8.2013) |
V roce 2003 pokračovala obnova vozového parku. Dopravní podnik objednal další čtyři kusy trolejbusů Š15TrM. Vozy výrobních čísel 13108, 13109, 13110 a 13111 byly do Ústí dodány ve dvou vlnách. První dva vozy, které posléze obdržely čísla 563 a 564, dorazily do všebořické vozovny v pondělí 6.10.2003 a poprvé do provozu byly vypraveny hned o pár dní později. Konkrétně v sobotu 11.10.2003. O pár dní později, v pátek 17.10.2003, byly z výrobního závodu Škoda Ostrov nad Ohří dovezeny i poslední dva vozy čísel 565 a 566. Ty byly poprvé do ostrého provozu nasazeny v pátek 31.10.2003. Vozy 565 a 566 se tak staly posledními trolejbusy typu Škoda 15Tr, které byly do Ústí nad Labem dodány přímo z výrobního závodu.
Modernizace modernizovaných trolejbusů
Ještě před tím, než byly do ústeckého provozu dodány nové trolejbusy čísel 563, 564, 565 a 566, byla zahájena velká oprava na trolejbusech z roku 1995. Jako první byl k velké prohlídce a následně k opravě přistaven vůz výrobního čísla 12127, který v provozu jezdí pod číslem 558. Velká oprava, která byla provedena v dubnu 2003 spočívala v kompletním odstrojení trolejbusu až na samotný rám vozidla. Z trolejbusu byly demontovány všechny sedačky včetně podlahy i vnitřního obložení. Odstraněna byla i samotná kabina řidiče, elektroinstalace i trakční motory včetně všech ostatních pohonných a pomocných agregátů.
| Trolejbus čísla 556 obdržel v roce 2003 při velké opravě standardní lak se dvěma červenými pruhy (13.6.2017) |
Na odstrojeném trolejbuse byla provedena oprava a vyvaření nosného rámu a následná aplikace nových antikorozních nátěrů. Následně se na rám instalovalo nové vnější oplechování. Do takto připraveného trolejbusu se postupně montovaly repasované trakční a servo motory, jejichž oprava byla provedena vlastními silami v dopravním podniku Ústí nad Labem, a nová kabeláž elektroinstalace. Uvnitř vozidla se následně montovaly opravené sedačky a nové boční obložení. Následně se vozidlo převezlo do lakovny Dopravního podniku města Děčín, kde se trolejbus opatřil nátěrem v kombinaci bílého podkladu a dvou červených pruhů. Výjimku tvořily vozy 559 a 560, kterým se po velké opravě vrátil původní lak z dílny arch. Kotase.
Po dokončení velké opravy na voze 558, se v červnu 2003 přistoupilo k opravě trolejbusu čísla 560. V červenci 2003 opravu podstoupil vůz 556, v říjnu trolejbus s evidenčním číslem 557 a jako poslední, v prosinci 2003, prošel opravou trolejbus, který nesl číslo 559.
Po dokončení velké opravy na voze 558, se v červnu 2003 přistoupilo k opravě trolejbusu čísla 560. V červenci 2003 opravu podstoupil vůz 556, v říjnu trolejbus s evidenčním číslem 557 a jako poslední, v prosinci 2003, prošel opravou trolejbus, který nesl číslo 559.
Pro ostatní provozy zastaralé trolejbusy, pro Ústí však spása
Na přelomu let 2010 a 2011 řešil Dopravní podnik města Ústí nad Labem krizi v podobě zastaralého vozového parku trolejbusů. V tu dobu byly totiž v provozu ještě zcela první trolejbusy z roku 1989. Společnost však nezískala potřebné dotace z Evropské unie, ze kterých by pořídila nové trolejbusy. Trolejbusy Š15Tr02/6 však začínaly být velice zastaralé a jejich spolehlivost rychle klesala.
| Vůz 569, původně plzeňský trolejbus čísla 471, při manipulační jízdě u zastávky Divadlo (10.9.2011) |
Bylo jasné, že i po získání potřebných dotací, se nepodaří obnovit celý vozový park. V roce 2010 tak dopravní podnik odeslal na druhou velkou opravu vůz s výrobním číslem 12949 (ev. č. 562). Ta měla pomoci prodloužit životnost trolejbusu o dalších několik let. V roce 2011 byl pro špatný technický stav odstaven trolejbus s číslem 561. Ve stejném roce se však na trhu objevily vyřazené trolejbusy Škoda 15TrM. Ty k prodeji nabídly Plzeňské městské dopravní podniky a Dopravní podnik města Hradec Králové. Ústí nad Labem se proto rozhodlo tato vyřazená vozidla zakoupit, neboť jejich stáří bylo v průměru 14 let (stáří ústeckých trolejbusů tehdy dosahovalo v průměru 18 let; většina trolejbusů však byla starší 20 let).
| Plzeňské trolejbusy původních čísel 475 a 471 odstavené na ústeckém obratišti Severní Terasa(14.6.2017) |
Jako první byly odkoupeny tři trolejbusy původem z Plzně. Jednalo se o trolejbusy typu Škoda 15TrM, které v Plzni jezdily pod evidenčními čísly 471 (výr. č. 12149), 475 (výr. č. 12223) a 477 (výr. č. 12226). Vůz čísla 471 byl vyroben v roce 1995, ostatní dva trolejbusy pak o rok později. Všechny tři byly z provozu staženy a vyřazeny ke konci roku 2010. Hned začátkem ledna 2011 dorazil vůz s původním číslem 471 do Ústí nad Labem, zde pro něj bylo přichystáno číslo 569. Ve čtvrtek 20.1.2011 a v pátek 21.1.2011 byly do vozovny ve Všebořicích dovezeny i trolejbusy plzeňských čísel 475 a 477. Ty v rámci ústeckého provozu obdržely evidenční čísla 570 a 571.
| Ne moc kvalitní záběr dokazuje, že plzeňské trolejbusy jezdily v Ústí nad Labem v původním laku (20.8.2011) |
Jako první se do provozu podíval vůz s číslem 571. Ten se poprvé v ulicích města objevil v sobotu 30.4.2011. Zatímco vůz 569 se na výjezd připravoval v dílně ústecké trolejbusové vozovny, vůz 570 se krátce po dodání do Ústí nad Labem nechal odvézt na velkou opravu. Po měsících příprav se ve středu 13.7.2011 do provozu podíval i první dodaný trolejbus z Plzně - tedy ten s číslem 569. Bezesporu zajímavostí je, že vozy 569 a 571 dlouhou dobu u svého nového dopravce jezdily v zelenošedém nátěru, který na své trolejbusy aplikoval dopravní podnik v Plzni.
| Vůz s číslem 570 na konci odpolední špičky při zátahu ve vozovně Všebořice (17.10.2017) |
V sobotu 12.5.2012, tedy po více než roce od pořízení, se do provozu konečně podíval i třetí plzeňský trolejbus, tedy ten, který v Ústí nad Labem obdržel číslo 570. Po celý předchozí rok se totiž podroboval náročné opravě.
Hradec Králové v ulicích Ústí nad Labem
V dubnu a v červnu roku 2011 pořídil Dopravní podnik města Ústí nad Labem dalších pět ojetých trolejbusů Škoda 15TrM, tentokrát však z Hradce Králové. Trolejbusy výrobních čísel 12142 (ex ev. č. 82), 12143 (ex. ev. č. 83), 12228 (ex. ev. č. 84), 12957 (ex. ev. č. 85) a 12958 (ex. ev. č. 86), dojezdily v ulicích Hradce Králové v roce 2011. Takřka hned po stažení z provozu byly převezeny do trolejbusové vozovny Všebořice v Ústí nad Labem.
| Trolejbus původem z Hradce Králové v zastávce Divadlo (21.1.2019) |
Vůz 573 nesl v Hradci Králové ev. č. 85. Vyroben a dodán byl v roce 2001 a z provozu byl vyřazen po deseti letech provozu v roce 2011, kdy ho odkoupil Dopravní podnik města Ústí nad Labem. Do Ústí byl dodán ve čtvrtek 21.4.2011 a krátce na to byla zahájena velká oprava ve spolupráci s firmou Acier. Ta byla, společně se zkušebními jízdami, oficiálně dokončena v úterý 13.11.2012 a hned den na to byl trolejbus vypraven poprvé do provozu na linku číslo 56.
Vůz 574 nesl v Hradci Králové číslo 86. Vyroben a dodán byl v roce 2001 a po deseti letech, v roce 2011, byl odstaven a nabídnut k prodeji. Do ústecké trolejbusové vozovny byl dodán v pátek 22.4.2011. V roce 2012, tedy po více než půl roce od zakoupení, byla zahájena velká oprava ve spolupráci s firmou Acier.
V pátek 5.8.2016 došlo při jízdě na noční lince 46 k závadě na elektroinstalaci vozidla, která způsobila požár trolejbusu v místech kloubového spojení. Během incidentu se naštěstí nikomu nic nestalo. Díky tomu, že se trolejbus vzňal přímo před hasičskou stanicí, byl požár poměrně rychle uhašen. I přesto byla škoda vyčíslena na 700 tis. korun. Trolejbus se do provozu vrátil až po více než roce dne 3.9.2017.
![]() |
| Vůz čísla 575 v zastávce Karla IV. před odjezdem dalšího spoje linky 60 (autor: Jakub Bubla) |
Vůz 575 byl v Hradci Králové označen číslem 84. Vyroben a uveden do provozu byl v roce 1996 a z provozu byl vyřazen v roce 2011, kdy ho odkoupil DP Ústí nad Labem. Do ústecké vozovny byl přivezen v úterý 21.6.2011 a hned následně na to byl přesunut na generální opravu do společnosti Zliner Zlín. Z opravy se vrátil po půl roce dne 12.1.2012.
| Trolejbus čísla 576 vypravený na linku 54 v zastávce Kpt. Jaroše (2.11.2017) |
Vůz 576 byl v královohradeckém provozu označen číslem 82. Vyroben a uveden do provozu byl v roce 1995. Vyřazen byl, jako ostatní odkoupené trolejbusy, v roce 2011. V ústecké trolejbusové vozovně se trolejbus objevil ve středu 15.6.2011. Následující měsíce se vůz stal zdrojem k těžení náhradních dílů. V úterý 27.3.2012 byl vůz odvezen na generální opravu do společnosti Zliner Zlín odkud se vrátil v úterý 3.7.2012. Do pravidelného provozu s cestujícími byl uveden o pár týdnů později ve čtvrtek 16.8.2012.
| Odstavený trolejbus čísla 577 během dopoledního sedla na obratišti Severní Terasa (2.1.2019) |
Vůz 577 nesl v Hradci Králové číslo 83. Vyroben a do provozu uveden byl v roce 1995. Dopravní podnik Hradce Králové vůz vyřadil v roce 2011, kdy o něj projevil zájem právě ústecký dopravní podnik. Do všebořické vozovny byl přivezen ve čtvrtek 16.6.2011 a následující rok ho dopravní podnik využíval jako zdroj náhradních dílů. V červnu 2012 se trolejbus podrobil generální opravě ve společnosti Zliner Zlín odkud se vrátil 9.11.2012. O pár týdnů později, 11.12.2012, se trolejbus poprvé objevil v provozu na lince číslo 54.
Všechno jednou končí...
I přes to, že trolejbusy z řady 13/6M patří mezi nejlepší ze všech sérií 15Tr, ani jejich provoz není nekonečný. V roce 2018 došlo k odstavení z provozu u trolejbusu čísla 562. Původní plány hovořily o možnosti provedení další velké opravy. Vzhledem ke stáří vozu (rok výroby 2000) a finanční nerentabilnosti se však nakonec od renovace upustilo. Vůz se tak nejspíše stane zdrojem náhradních dílů.
Téměř ve stejnou dobu, kdy byl z provozu odstaven vůz 562, byl z provozu odstaven i trolejbus s číslem 559. Při prohlídce trolejbusu se totiž našly velké prorezivělé díry v nosném rámu a vozidlo se tak stalo technicky nezpůsobilým k provozu. V listopadu 2019 se trolejbus definitivně vyřadil z provozu; měsíce před tím se již pracovníci vozovny pustily do jeho rozebírání a těžení náhradních dílů.
Letos v březnu došlo k vyřazení dalšího trolejbusu 15TrM a to konkrétně vozu s ev. číslem 557. Jeho poslední vypravení do provozu proběhlo dne 15.3.2019, kdy byl vypraven na kurz 5205. I zde byl důvod k vyřazení zkorodovaný rám vozidla. Vytěžené náhradní díly z vozů 557 a 559 budou použity na vůz 569, který se poslední týdny podrobuje omlazovací kůře, která o několik dalších let prodlouží jeho provozuschopnost.
| Vůz 557 v zastávce Pivovar pár týdnů před jeho definitivním vyřazením z provozu (12.2.2019) |
(Na článku se podíleli: Jakub Bubla a Ondřej Novák)
| Vůz 563 odstavený ve vozovně během dopoledního sedla (8.9.2019) |
| Trolejbus 573 jako první ústecký trolejbus 573 obdržel zahnuté sběrače (3.5.2019) |
| Míjení se trolejbusu 15TrM a Karosy C 734 na ústeckém Mírovém náměstí (8.6.2019) |
Po stopách historie vozového parku - díl 5.: Trolejbusy Škoda 15Tr13/6M
Reviewed by Ondřej Novák
on
18.1.20
Rating:
Reviewed by Ondřej Novák
on
18.1.20
Rating:



Žádné komentáře: