Po stopách historie vozového parku - díl 5.: Trolejbusy Škoda 15Tr13/6M

Škodovácké trolejbusy 15Tr ze série 13/6M představují vrcholnou verzi tohoto typu trolejbusu. Vyráběny byly v letech 1995 až 2004, kdy došlo k ukončení provozu ve výrobním závodě Škoda Ostrov. V ústeckém provozu byly tato vozidla dodána v téměř dvou desítkách kusů a skoro všechny jsou ještě stále vypravovány do pravidelného provozu
Setkání trolejbusů dvou generací: vlevo vůz ze série 13/6M, vpravo pak vůz série 03/6 (autor: Jakub Bubla)
V roce 1994 byla zahájena výstavba trolejbusové trati v trase Krásné Březno - Neštěmice k dnešní zastávce OD Květ. Zde se trať rozdělila na dva úseky: severní větev pokračovala na konečnou zastávku Skalka, zatímco východní větev vedla do Mojžíře. Pantografická zkouška proběhla ve středu 9. 8. 1995. 

Pro zajištění provozu na prodloužených linkách číslo 51 a 57 bylo rozhodnuto zakoupit další nové trolejbusy. Národní podnik Škoda Ostrov nad Ohří pro Ústí nad Labem vyrobil tehdy celkem 5 trolejbusů Škoda 15Tr ze série 13/6M, zkráceně také označeny jako 15TrM. Právě ono písmeno "M" bylo odvozeno od slova "modernizovaný", neboť vozy z této série, oproti těm předchozím, obdržely vylepšené a modernizované komponenty.

Vůz čísla 566 s nátěrem od Ing. arch. Patrika Kotase na Mírovém náměstí (23.5.2010)
Vůz Škoda 15TrM je třínápravový trolejbus, který se skládá ze dvou článků, které jsou spojeny kulovým čepem v podvozkové části vozidla. Přechod mezi články chrání krycí měch. Do trolejbusu se vstupuje čtyřmi dvojkřídlými dveřmi otevírající se dovnitř vozu. Exteriér vozidla, v porovnání s předchozími sériemi, doznal minimum změn. Největší úpravou byla přední a zadní čela vozidel, která nově v horní části poskytovala prostor pro digitální informační systém. Ten dodala společnost Metra Blansko. Nová čela pro trolejbus navrhl zkušený Ing. arch. Patrik Kotas společně s novým barevným schématem aplikovaný na tuto trolejbusovou sérii.

Uvnitř vozidla bylo podstatně více změn. Prostor pro cestující obdržel zcela nové polstrované sedačky, které tak nahradily ty staré koženkové. Na podlahu byla instalována moderní protiskluzová podlaha a nové boční obložení. Nových prvků doznala i kabina řidiče. Trolejbusy Škoda 15TrM obdržely modernější elektrickou výzbroj s úspornějšími trakčními motory a také odlehčené laminátové sběrače.

Pohled na zadní čela trolejbusů 15Tr13/6M (ev.č. 560) a 15Tr02/6 (ev.č. 533) (10.2.2014)
Vozy výrobních čísel 12125 - 12129 byly v Ústí nad Labem opatřeny evidenčními čísly 556 - 560. Dopravnímu podniku byly dodány dne 23.7.1995, své první cestující však svezly až o měsíc později, konkrétně v pondělí 28.8.1995, kdy byly do provozu uvedeny trolejbusové tratě na sídliště Skalka a Mojžíř. 

Omlazení vozového parku

V roce 2000, tedy 12 let od spuštění trolejbusového provozu v Ústí nad Labem, objednal Dopravní podnik dva nové trolejbusy 15TrM v rámci projektu omlazení vozového parku. Trolejbusy výrobních čísel 12948 a 12949 byly do Ústí nad Labem dodány ve středu 25.10.2000. 

Trolejbusy čísel 561 a 562 již od výroby obdržely nové moderní informační panely od společnosti BUSE s.r.o. Zároveň výrazné změny doznalo i stanoviště řidiče, to mělo poprvé v historii ústeckých trolejbusů již z výroby dosazenou zkrácenou kabinu. Tím se tak zvětšil nástupní prostor pro cestující u prvních dveří. V samotné kabině řidiče byly poprvé použity nové kolíbkové přepínače; přepínač směrových světel se přesunul pod volant. Zajímavostí také bylo, že tato vozidla měla instalované ovladače pro otevírání a zavírání dveří na palubní desce napravo od volantu. Všechny předchozí trolejbusy měly tyto přepínače totiž umístěné na levém ovládacím pultu pod bočním okénkem řidiče.

Pohled na přední čelo trolejbusu Škoda 15Tr13/6M v zastávce Mírové náměstí (23.8.2013)

V roce 2003 pokračovala obnova vozového parku. Dopravní podnik objednal další čtyři kusy trolejbusů Š15TrM. Vozy výrobních čísel 13108, 13109, 13110 a 13111 byly do Ústí dodány ve dvou vlnách. První dva vozy, které posléze obdržely čísla 563 a 564, dorazily do všebořické vozovny v pondělí 6.10.2003 a poprvé do provozu byly vypraveny hned o pár dní později. Konkrétně v sobotu 11.10.2003. O pár dní později, v pátek 17.10.2003, byly z výrobního závodu Škoda Ostrov nad Ohří dovezeny i poslední dva vozy čísel 565 a 566. Ty byly poprvé do ostrého provozu nasazeny v pátek 31.10.2003. Vozy 565 a 566 se tak staly posledními trolejbusy typu Škoda 15Tr, které byly do Ústí nad Labem dodány přímo z výrobního závodu. 

Modernizace modernizovaných trolejbusů

Ještě před tím, než byly do ústeckého provozu dodány nové trolejbusy čísel 563, 564, 565 a 566, byla zahájena velká oprava na trolejbusech z roku 1995. Jako první byl k velké prohlídce a následně k opravě přistaven vůz výrobního čísla 12127, který v provozu jezdí pod číslem 558. Velká oprava, která byla provedena v dubnu 2003 spočívala v kompletním odstrojení trolejbusu až na samotný rám vozidla. Z trolejbusu byly demontovány všechny sedačky včetně podlahy i vnitřního obložení. Odstraněna byla i samotná kabina řidiče, elektroinstalace i trakční motory včetně všech ostatních pohonných a pomocných agregátů. 
Trolejbus čísla 556 obdržel v roce 2003 při velké opravě standardní lak se dvěma červenými pruhy (13.6.2017)

Na odstrojeném trolejbuse byla provedena oprava a vyvaření nosného rámu a následná aplikace nových antikorozních nátěrů. Následně se na rám instalovalo nové vnější oplechování. Do takto připraveného trolejbusu se postupně montovaly repasované trakční a servo motory, jejichž oprava byla provedena vlastními silami v dopravním podniku Ústí nad Labem, a nová kabeláž elektroinstalace. Uvnitř vozidla se následně montovaly opravené sedačky a nové boční obložení. Následně se vozidlo převezlo do lakovny Dopravního podniku města Děčín, kde se trolejbus opatřil nátěrem v kombinaci bílého podkladu a dvou červených pruhů. Výjimku tvořily vozy 559 a 560, kterým se po velké opravě vrátil původní lak z dílny arch. Kotase.

Po dokončení velké opravy na voze 558, se v červnu 2003 přistoupilo k opravě trolejbusu čísla 560. V červenci 2003 opravu podstoupil vůz 556, v říjnu trolejbus s evidenčním číslem 557 a jako poslední, v prosinci 2003, prošel opravou trolejbus, který nesl číslo 559. 

Pro ostatní provozy zastaralé trolejbusy, pro Ústí však spása

Na přelomu let 2010 a 2011 řešil Dopravní podnik města Ústí nad Labem krizi v podobě zastaralého vozového parku trolejbusů. V tu dobu byly totiž v provozu ještě zcela první trolejbusy z roku 1989. Společnost však nezískala potřebné dotace z Evropské unie, ze kterých by pořídila nové trolejbusy. Trolejbusy Š15Tr02/6 však začínaly být velice zastaralé a jejich spolehlivost rychle klesala. 

Vůz 569, původně plzeňský trolejbus čísla 471, při manipulační jízdě u zastávky Divadlo (10.9.2011)
Bylo jasné, že i po získání potřebných dotací, se nepodaří obnovit celý vozový park. V roce 2010 tak dopravní podnik odeslal na druhou velkou opravu vůz s výrobním číslem 12949 (ev. č. 562). Ta měla pomoci prodloužit životnost trolejbusu o dalších několik let. V roce 2011 byl pro špatný technický stav odstaven trolejbus s číslem 561. Ve stejném roce se však na trhu objevily vyřazené trolejbusy Škoda 15TrM. Ty k prodeji nabídly Plzeňské městské dopravní podniky a Dopravní podnik města Hradec Králové. Ústí nad Labem se proto rozhodlo tato vyřazená vozidla zakoupit, neboť jejich stáří bylo v průměru 14 let (stáří ústeckých trolejbusů tehdy dosahovalo v průměru 18 let; většina trolejbusů však byla starší 20 let).

Plzeňské trolejbusy původních čísel 475 a 471 odstavené na ústeckém obratišti Severní Terasa(14.6.2017)

Jako první byly odkoupeny tři trolejbusy původem z Plzně. Jednalo se o trolejbusy typu Škoda 15TrM, které v Plzni jezdily pod evidenčními čísly 471 (výr. č. 12149), 475 (výr. č. 12223) a 477 (výr. č. 12226). Vůz čísla 471 byl vyroben v roce 1995, ostatní dva trolejbusy pak o rok později. Všechny tři byly z provozu staženy a vyřazeny ke konci roku 2010. Hned začátkem ledna 2011 dorazil vůz s původním číslem 471 do Ústí nad Labem, zde pro něj bylo přichystáno číslo 569. Ve čtvrtek 20.1.2011 a v pátek 21.1.2011 byly do vozovny ve Všebořicích dovezeny i trolejbusy plzeňských čísel 475 a 477. Ty v rámci ústeckého provozu obdržely evidenční čísla 570 a 571.

Ne moc kvalitní záběr dokazuje, že plzeňské trolejbusy jezdily v Ústí nad Labem v původním laku (20.8.2011)
Jako první se do provozu podíval vůz s číslem 571. Ten se poprvé v ulicích města objevil v sobotu 30.4.2011. Zatímco vůz 569 se na výjezd připravoval v dílně ústecké trolejbusové vozovny, vůz 570 se krátce po dodání do Ústí nad Labem nechal odvézt na velkou opravu. Po měsících příprav se ve středu 13.7.2011 do provozu podíval i první dodaný trolejbus z Plzně - tedy ten s číslem 569. Bezesporu zajímavostí je, že vozy 569 a 571 dlouhou dobu u svého nového dopravce jezdily v zelenošedém nátěru, který na své trolejbusy aplikoval dopravní podnik v Plzni. 

Vůz s číslem 570 na konci odpolední špičky při zátahu ve vozovně Všebořice (17.10.2017)
V sobotu 12.5.2012, tedy po více než roce od pořízení, se do provozu konečně podíval i třetí plzeňský trolejbus, tedy ten, který v Ústí nad Labem obdržel číslo 570. Po celý předchozí rok se totiž podroboval náročné opravě. 

Hradec Králové v ulicích Ústí nad Labem

V dubnu a v červnu roku 2011 pořídil Dopravní podnik města Ústí nad Labem dalších pět ojetých trolejbusů Škoda 15TrM, tentokrát však z Hradce Králové. Trolejbusy výrobních čísel 12142 (ex ev. č. 82), 12143 (ex. ev. č. 83), 12228 (ex. ev. č. 84), 12957 (ex. ev. č. 85) a 12958 (ex. ev. č. 86), dojezdily v ulicích Hradce Králové v roce 2011. Takřka hned po stažení z provozu byly převezeny do  trolejbusové vozovny Všebořice v Ústí nad Labem. 
Trolejbus původem z Hradce Králové v zastávce Divadlo (21.1.2019)
Vůz 573 nesl v Hradci Králové ev. č. 85. Vyroben a dodán byl v roce 2001 a z provozu byl vyřazen po deseti letech provozu v roce 2011, kdy ho odkoupil Dopravní podnik města Ústí nad Labem.  Do Ústí byl dodán ve čtvrtek 21.4.2011 a krátce na to byla zahájena velká oprava ve spolupráci s firmou Acier. Ta byla, společně se zkušebními jízdami, oficiálně dokončena v úterý 13.11.2012 a hned den na to byl trolejbus vypraven poprvé do provozu na linku číslo 56.


Vůz 574 nesl v Hradci Králové číslo 86. Vyroben a dodán byl v roce 2001 a po deseti letech, v roce 2011, byl odstaven a nabídnut k prodeji. Do ústecké trolejbusové vozovny byl dodán v pátek 22.4.2011. V roce 2012, tedy po více než půl roce od zakoupení, byla zahájena velká oprava ve spolupráci s firmou Acier. 

V pátek 5.8.2016 došlo při jízdě na noční lince 46 k závadě na elektroinstalaci vozidla, která způsobila požár trolejbusu v místech kloubového spojení. Během incidentu se naštěstí nikomu nic nestalo. Díky tomu, že se trolejbus vzňal přímo před hasičskou stanicí, byl požár poměrně rychle uhašen. I přesto byla škoda vyčíslena na 700 tis. korun. Trolejbus se do provozu vrátil až po více než roce dne 3.9.2017.
Vůz čísla 575 v zastávce Karla IV. před odjezdem dalšího spoje linky 60 (autor: Jakub Bubla)

Vůz 575 byl v Hradci Králové označen číslem 84. Vyroben a uveden do provozu byl v roce 1996 a z provozu byl vyřazen v roce 2011, kdy ho odkoupil DP Ústí nad Labem. Do ústecké vozovny byl přivezen v úterý 21.6.2011 a hned následně na to byl přesunut na generální opravu do společnosti Zliner Zlín. Z opravy se vrátil po půl roce dne 12.1.2012. 

Trolejbus čísla 576 vypravený na linku 54 v zastávce Kpt. Jaroše (2.11.2017)
Vůz 576 byl v královohradeckém provozu označen číslem 82. Vyroben a uveden do provozu byl v roce 1995. Vyřazen byl, jako ostatní odkoupené trolejbusy, v roce 2011. V ústecké trolejbusové vozovně se trolejbus objevil ve středu 15.6.2011. Následující měsíce se vůz stal zdrojem k těžení náhradních dílů. V úterý 27.3.2012 byl vůz odvezen na generální opravu do společnosti Zliner Zlín odkud se vrátil v úterý 3.7.2012. Do pravidelného provozu s cestujícími byl uveden o pár týdnů později ve čtvrtek 16.8.2012.

Odstavený trolejbus čísla 577 během dopoledního sedla na obratišti Severní Terasa (2.1.2019)
Vůz 577 nesl v Hradci Králové číslo 83. Vyroben a do provozu uveden byl v roce 1995. Dopravní podnik Hradce Králové vůz vyřadil v roce 2011, kdy o něj projevil zájem právě ústecký dopravní podnik. Do všebořické vozovny byl přivezen ve čtvrtek 16.6.2011 a následující rok ho dopravní podnik využíval jako zdroj náhradních dílů. V červnu 2012 se trolejbus podrobil generální opravě ve společnosti Zliner Zlín odkud se vrátil 9.11.2012. O pár týdnů později, 11.12.2012, se trolejbus poprvé objevil v provozu na lince číslo 54. 

Všechno jednou končí...

I přes to, že trolejbusy z řady 13/6M patří mezi nejlepší ze všech sérií 15Tr, ani jejich provoz není nekonečný. V roce 2018 došlo k odstavení z provozu u trolejbusu čísla 562. Původní plány hovořily o možnosti provedení další velké opravy. Vzhledem ke stáří vozu (rok výroby 2000) a finanční nerentabilnosti se však nakonec od renovace upustilo. Vůz se tak nejspíše stane zdrojem náhradních dílů. 
Téměř ve stejnou dobu, kdy byl z provozu odstaven vůz 562, byl z provozu odstaven i trolejbus s číslem 559. Při prohlídce trolejbusu se totiž našly velké prorezivělé díry v nosném rámu a vozidlo se tak stalo technicky nezpůsobilým k provozu. V listopadu 2019 se trolejbus definitivně vyřadil z provozu; měsíce před tím se již pracovníci vozovny pustily do jeho rozebírání a těžení náhradních dílů. 

Letos v březnu došlo k vyřazení dalšího trolejbusu 15TrM a to konkrétně vozu s ev. číslem 557. Jeho poslední vypravení do provozu proběhlo dne 15.3.2019, kdy byl vypraven na kurz 5205. I zde byl důvod k vyřazení zkorodovaný rám vozidla. Vytěžené náhradní díly z vozů 557 a 559 budou použity na vůz 569, který se poslední týdny podrobuje omlazovací kůře, která o několik dalších let prodlouží jeho provozuschopnost.

Vůz 557 v zastávce Pivovar pár týdnů před jeho definitivním vyřazením z provozu (12.2.2019)
(Na článku se podíleli: Jakub Bubla a Ondřej Novák)

Fotogalerie:

Vůz 562 při zátahu z linky u zastávky Divadlo (17.1.2018)


Vůz 563 odstavený ve vozovně během dopoledního sedla (8.9.2019)



Trolejbus 573 jako první ústecký trolejbus 573 obdržel zahnuté sběrače (3.5.2019)

Míjení se trolejbusu 15TrM a Karosy C 734 na ústeckém Mírovém náměstí (8.6.2019) 



Po stopách historie vozového parku - díl 5.: Trolejbusy Škoda 15Tr13/6M Po stopách historie vozového parku - díl 5.: Trolejbusy Škoda 15Tr13/6M Reviewed by Ondřej Novák on 18.1.20 Rating: 5

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.