Po stopách historie vozového parku - díl 3.: Trolejbusy Škoda 15Tr 12/6

Každý den nás neúnavně vozí do zaměstnání, škol, za lékaři i zábavou. Za svůj dlouhý život v ústeckém provozu najezdily miliony kilometrů. A i když jim je "teprve" něco málo přes 25 let, jejich odchod do důchodu již klepe na dveře. Řeč je o trolejbusech Škoda 15Tr ze série 12/6. Pojďme se tak společně na chvilku podívat na jejich život pod ústeckými dráty a vzdát pomyslný hold jejich práci.
Vůz výrobního čísla 12005 v takřka původním provedení brázdí ulice města vice, než 25 let (12.9.2019, Jakub Bubla)
Píše se rok 1993; ústecké trolejbusy se v ulicích prohání již pět let a raketovou rychlostí se staví a zprovozňují jedna trolejbusová trať za druhou. V úterý 29. června a ve středu 30. června stejného roku pořádá dopravní podnik oslavu právě v rámci pětiletého výročí provozu trolejbusové dopravy - na Mírovém náměstí byl přistaven trolejbus Š14Tr čísla 405, kde byla instalována výstava na téma "Trolejbusová doprava v Ústí nad Labem"; v tyto dny byly do města také zapůjčeny historické trolejbusy Škoda 8Tr z pražského muzea MHD a Škoda 9Tr28HT Dopravního podniku Teplice. Ty byly nasazeny na zvláštní okružní linku číslo 93, která projížděla všechny trolejbusové tratě. 

Příští zastávka: Staré Předlice

V sobotu 5. června 1993 byl do provozu uveden trolejbusový úsek Poliklinika - Klíše, o pár měsíců později, v sobotu 24. září 1993, začalo obratiště Mírová poprvé sloužit pro otáčení pravidelné trolejbusové linky a ve stejný den byla do provozu uvedena trolejbusová spojka Severní Terasa - Sociální péče.

V pondělí 9. září 1993 byla též oficiálně zahájena stavba další trolejbusové tratě, tentokrát na západ od centra do městského obvodu Předlice. Společně s plánovaným spuštěním nové trolejbusové linky bylo potřeba pro zajištění provozu objednat další nové trolejbusy. K 55 kusům provozovaných trolejbusů tak mělo přibýt dalších pět. Ty pro krajské město opět vyrobil národní podnik Škoda Ostrov, tentokrát se jednalo o kloubové trolejbusy Š15Tr ze série 12/6. Ty se však od své předchozí série 08/6 vzhledově prakticky nijak nelišily. Rozdíl byl především v dosazených komponentech novějšího typu.
Nový vůz 551 v zastávce Mírové náměstí směrem do Krásného Března (r.1995, sbírka Miroslava Hrušky, autor Jan Beránek)
Vozy výrobních čísel 12005 - 12009 byly vyrobeny v roce 1994. Po dodání do Ústí nad Labem byly označeny čísly 551 - 555 a všechny byly do provozu zařazeny ve stejný den - v úterý 21. června 1994, tedy necelé dva měsíce před samotným spuštěním provozu na trolejbusové trati do Starých Předlic. Pantografická zkouška nové trati se uskutečnila v úterý 2. srpna 1994; první cestující na nové trolejbusové lince číslo 57 se mohli svézt o pár dní později, konkrétně v pondělí 29. srpna.

Silák s dvěma motory

Trolejbus Š15Tr série 12/6 je třínápravový dvoučlánkový trolejbus, jehož části jsou spojeny kulovým čepem, tzv. "točnou", v podvozkové úrovni vozidla a krycím měchem, lidově řečeno "harmonikou". Délka trolejbusu je 17 360 mm, na šířku měří 2 500 mm, výška vozidla přes sběrače pak činní 3 410 mm. 

Trolejbusy této řady, stejně jako ty předchozí, byly již z výroby osazeny dvěma trakčními motory. Ty se velice osvědčily při kopcovitém provozu v Ústí nad Labem. Nejznatelnější je to především v zimních měsících, kdy napadne sníh; díky dvěma motorům nedělá těmto trolejbusům sebemenší problémy vyjet ústecká kopcovitá stoupání. 

Vůz výrobního čísla 12006 ještě v původním provedení na zasněženém obratišti Mojžíř (zdroj: web ČNDS)

Vážná dopravní nehoda

Dva roky po vyrobení a dodání těchto trolejbusů však došlo u trolejbusu čísla 553 k vážné dopravní nehodě. Během jeho služby na jednom z pořadí linky 51 totiž do zadní části trolejbusu narazil nákladní automobil. Důsledkem nehody došlo k rozsáhlému poškození zadního článku vozidla, jak je patrné na následující fotografii pana Stanislava Dudka. Trolejbus byl tehdy odvezen na opravu zpátky do výrobního závodu v Ostrově nad Ohří. Zde mu společnost Škoda nakonec nechala vyrobit kompletně nový zadní článek. Výroba nového článku zabrala Škodovce několik týdnů. Výsledkem tak je zajímavá situace, kdy přední část trolejbusu byla vyrobena v roce 1994, zatímco zadní článek má rok výroby 1996. 

Trolejbus po dopravní nehodě odstavený ve vozovně Všebořice (Autor Stanislav Dudek, zdroj: web ČNDS)

Rok 2002 - rok velkých oprav

Po osmi letech takřka bezproblémového provozu trolejbusů Škoda 15Tr 12/6 najely postupně všechny vozidla potřebný počet kilometrů pro provedení velké opravy. Jako první byl z provozu dočasně stažen vůz výrobního čísla 12005, tedy trolejbus s číslem 551. K velké opravě byl přistaven v červnu 2002, kdy se také na něm začalo pracovat.

Velká oprava spočívala v první fázi v kompletnímu odstrojení celého vozidla až na samotný rám. Z trolejbusu tak byly demontovány veškeré pohonné i pomocné jednotky, stanoviště řidiče i všechno vybavení a obložení salonu pro cestující. V závislosti na technickém stavu nosného rámu se v některých případech přistoupilo k jeho celkovému vyvaření. Následně se takto opravený rám trolejbusu opatřil novými antikorozními nátěry.

Zatímco jedna skupina pracovníků trolejbusové haly denní údržby pracovala na renovaci rámu vozidla, jiní pracovníci se podíleli na repasi výzbroje vozidla. Opravou tak prošly například oba trakční motory, motorgenerátor, reverzační válec nebo třeba posilovače brzd a řízení. Takto omlazené komponenty se následně vkládaly do již opraveného rámu, následně se instalovala nová kabeláž. Na vnější část rámu se poté uchycovalo zcela nové plechové obložení.

Pracoviště řidiče vozu 551 v samém závěru jeho provozu (7.12.2019)
U některých trolejbusů docházelo i k modernizaci pracoviště řidiče, kam byla dosazována nová palubní deska. U jiných vozidel, v rámci finančních úspor, však došlo pouze k opravě původních palubních desek včetně přepínačů a kontrolek.

Po hrubém nastrojení trolejbusu a dokončení veškerého vnějšího oplechování, byla takto připravená vozidla odtažena za podnikovou Tatrou do Dopravního podniku města Děčín, který je vybaven plnohodnotnou lakovnou. Zde se vozidla opatřila novým červeno-bílým lakem a opět se následně převezla do Ústí nad Labem, kde byla dokončena samotná velká oprava.

Po dokončení velké opravy (VO) na trolejbuse s číslem 551 v srpnu 2002, byla zahájena VO na vozidle výrobního čísla 12009 (evidenční číslo 555). V říjnu stejného roku se omlazovací kůře podrobil vůz 12008, který nesl evidenční číslo 554 a hned na to v prosinci 2002 následoval vůz s výrobním číslem 12006, tedy vůz označený jako 552. Jako poslední prošel VO v únoru 2003 trolejbus označený číslem 553 (výrobní číslo 12007).

Vůz 553 v původním provedení na dni otevřeném dveří vozovny Všebořice (24.9.2013)

Vůz 553; smolař, nebo šťastlivec? 

V roce 2007 došlo k poněkud kuriózní dopravní nehodě trolejbusu číslo 554. V sobotu 17. listopadu 2007 se totiž dal odstavený trolejbus samovolně do pohybu a po několika metrech nikým neřízené jízdy narazil do sloupu trolejového trakčního vedení. K nehodě došlo na obratišti Mírová; z šetření nakonec vyplynulo, že vozidlo bylo špatně zabrzděné. Trolejbus při následné několika týdenní opravě obdržel nové přední čelo.

Další větší nehoda se odehrála v roce 2015. Při obsluze noční linky 46, která spojuje přes centrum města Všebořice a sídliště Pod Vyhlídkou, mimo svou jízdní dráhu. Následně trolejbus narazil do sloupu veřejného osvětlení. Nehoda se stala mezi zastávkami Prior a Výstupní opětu trolejbusu s evidenčním číslem 553. Tedy u stejného vozidla, který měl v roce 1996 těžkou dopravní nehodu s nákladním automobilem (viz. výše).

Při nehodě byl výrazně poškozen přední článek, proto bylo rozhodnuto trolejbus odstavit z provozu. Dlouhou dobu se uvažovalo, že se vůz 553 již opravovat nebude a využije se jako zdroj náhradních dílů pro ostatní trolejbusy stejné řady. V únoru 2017 byl z provozu odstaven i vůz 555, kde podle původních plánů měla proběhnout generální oprava. Při technické prohlídce v trolejbusových dílnách se však zjistilo rozsáhlé poškození nosného rámu vozidla; neověřené zdroje poukazují i na možnost, že rám vozu 555 byl zlomený.  Z těchto důvodů tak bylo rozhodnuto vůz generální opravě nepodrobit. Místo toho byl nakonec k rekonstrukci přistaven nehodou poškozený vůz 553. Ten se tak po dvouletém odstavení z provozu vydal v dubnu 2017 na opravu do ústecké společnosti ACIER. 


Po dalších více než dvou letech byla na podzim 2019 dokončená rozsáhlá rekonstrukce trolejbusu, při kterém došlo k náročné opravě přední části vozidla. Během opravy bylo upraveno přední i zadní čelo, kde se nově nachází plnohodnotné digitální linkové orientace pro zobrazení linky a směru jízdy od společnosti Bustec. Při opravě obdržel trolejbus novou elektrovýzbroj, zkrácenou kabinu řidiče včetně nové sedačky; opravy se dočkal i prostor pro cestující.
Vůz 553 zachycený při první zkušební jízdě v ulicích města po absolvované velké opravě v zastávce Malátova (4.12.2019)
Ve středu 4. prosince 2019 se vůz s výrobním číslem 12007 (ev. č. 553) vydal poprvé po rekonstrukci do ulic města na zkušební jízdy. V současné době se čeká na potřebná oprávnění k provozu od Drážního úřadu. Jakmile budou veškeré formuláře doručené ústeckému dopravnímu podniku, nebrání již nic k tomu, aby trolejbus vyjel do pravidelného provozu. 

Zajímavostí na této velké opravě je, že se s největší pravděpodobností jedná o zcela poslední opravu tohoto rozsahu na trolejbuse Š15Tr v České republice. Vzhledem k tomu, že ostatní České trolejbusové provozy tyto vozidla v posledních letech hojně vyřazují z provozu, neočekává se, že by některý z dopravních podniků ještě přikročil k podobné opravě. 


Série 12/6 ustupuje polským Solarisům

V minulých letech, po zjištění havarijního stavu mostní konstrukce Dr. E. Beneše, bylo rozhodnuto zakoupit celkem devět nových parciálních trolejbusů Škoda-Soalris 27Tr IV. generace. Ty budou nasazeny během výluky na trolejbusové linky obsluhující pravý břeh řeky Labe, v době, kdy bude probíhat rekonstrukce mostu.

Dopravní podnik města Ústí nad Labem k pořízení nových trolejbusů využil dotace od Evropské unie. Tím se tak zavázal, že z provozu vyřadí stejný počet starých trolejbusů. Již v roce 2017 došlo k odstavení dvou trolejbusů z této série, konkrétně se jedná o trolejbusy výrobních čísel 12008 a 12009, tedy vozy čísel 554 a 555. Důvodem k jejich odstavení byl značně špatný technický; u trolejbusu čísla 555 navíc údajně došlo k prasknutí nosného rámu. 
V současné době jsou do pravidelného provozu vypravovány trolejbusy výrobních čísel 12005 a 12006, tedy vozy s čísly 551 a 552. Druhý jmenovaný trolejbus prošel v roce 2013 lehkou "omlazovací kůrou".

Při opravě, kterou opět provedla společnost ACIER sídlící v ústeckém obvodu Předlice, dostal vůz nové přední čelo vzorově stejně, jako modernizovaná vozidla. To má výškově menší přední okna, díky čemuž bylo možné do horní části čela instalovat informační digitální panel od společnosti Bustec. Ten, za pomoci oranžových LED diod, pro cestující zobrazuje linku s cílovou zastávkou, případně jiný služební cíl. Informační panely stejného výrobce byly taktéž dosazeny do dvou pravých bočních oken a samozřejmě i na zadní čelo, které taktéž prošlo úpravou.

Trolejbus s výrobním číslem 12006 odstavený při technické závadě v zastávce Krásné Březno (25.3.2019)
Během opravy u společnosti ACIER došlo k opravě kostry a instalaci nového vnějšího oplechování vozidla. Trolejbus poprvé do provozu po této opravě vyjel ve středu 26. června 2013, kdy byl vypraven na jedno z pořadí linky 56.

U ostatních vozidel této řady došlo v roce 2014 k instalaci vnějších informačních panelů firmy BUSE, které dopravní podnik získal z vyřazených autobusů Renault Citybus 12M.

Rozloučení se se Škodou 15Tr 12/6

S postupným dokončováním výroby nových paricálních trolejbusů pro Ústí nad Labem bylo všem, kteří se aktivně zajímají o dopravu, jasné, že se nejstarším ústeckým trolejbusům blíží jejich derniéra. Společně s tím tak vyvstala myšlenka, jak se důstojně s těmito vozy rozloučit a vzdát tak pomyslný hold jejich čtvrt století dlouhé službě pod ústeckými dráty. 
Trolejbus v takřka původním provedení z výroby zachycený při soukromé jízdě na Klíši (7.12.2019, Jakub Bubla)
Vedoucí projektu Vypravenost vozidel, spadající pod Informační portál ÚHROD, se tak rozhodl uspořádat soukromou akci pro úzký okruh příznivců ústecké městské hromadné dopravy. Po několika týdnech příprav se nakonec v sobotu 7. prosince 2019, dnes již téměř historický trolejbus čísla 551, vydal na svojí rozlučkovou fotojízdu. Akce byla zahájena přesně v 9:00, kdy byl trolejbus přistaven před bránu trolejbusové vozovny Všebořice pro nástup pozvaných účastníků. Po nástupu všech cestujících se trolejbus v 9:15 rozjel vstříc své několikahodinové akci v ulicích města. Po celou dobu jízdy bylo pro účastníky akce připraveno malé občerstvení. Cestou se zastavovalo všude tam, kde si přítomní dopravní nadšenci přáli. Díky tomu bylo možné trolejbus zvěčnit na nejrůznějších místech ústecké trolejbusové sítě.
Trolejbus projel téměř kompletní trolejbusovou síť. Na fotografii projíždí točnou Žežická (7.12.2019, Jakub Bubla)
Od všebořické vozovny se trolejbus, se všemi svými účastníky, vydal přes centrum města na pravý břeh Labe na konečnou zastávku Karla IV. Poté zpátky do centra města a odtud následně do městské části Klíše, kterou obsluhují trolejbusové linky 52, 58 a 59. Během dopoledne se trolejbus dostal k trmickému Globusu, do Starých Předlic a hned po té na obratiště Pod Vyhlídkou nacházející se v městské čtvrti Krásné Březno. Zde byla došlo na přestávku, při které si účastníci mohli dojít na toaletu, zahřát se horkou čokoládou nebo kávou a detailně si prohlédnout a nafotit samotný trolejbus včetně kabiny řidiče.
Na vozidlo byly dočasně instalovány původní evidenční čísla, která se od těch dnešních liší velikostí i fontem (Jakub Bubla)
Po občerstvení a pořízení spousty fotografií se trolejbus vydal na další cestu. Ta vedla na obratiště Žežická a Skalka, kdy při této cestě došlo k využití nepoužívané a výhybkami nenapojené trolejové spojce mezi zastávkami Keplerova a Krčínova. Odpoledne se ještě trolejbus podíval na Severní Terasu, konkrétně na obratiště Mírová, poté kolem Masarykovi nemocnice do centra města, kde byla projeta manipulační smyčka "Panská" a nakonec se trolejbus vydal směrem ke svému domovu ve Všebořicích. Zátahem v 15:20 tak byla fotojízda oficiálně ukončena; všichni přítomní si akci velice pochvalovali a odnášeli si nejen spoustu fotografií, ale především netradiční zážitek, vzpomínky a dobrou náladu. 

(Na článku spolupracovali: Jakub Bubla, Miroslav Hruška a Ondřej Novák)

Fotogalerie aneb co se nevešlo do článku...















Po stopách historie vozového parku - díl 3.: Trolejbusy Škoda 15Tr 12/6 Po stopách historie vozového parku - díl 3.: Trolejbusy Škoda 15Tr 12/6 Reviewed by Ondřej Novák on 14.12.19 Rating: 5

Žádné komentáře:

Používá technologii služby Blogger.